Kulturhuset

Mycket riktigt fanns det mycket att se på Kulturhuset idag. Ett tag funderade jag på att ge upp hela projektet och bara sitta hemma och dricka te men tvingade mig själv att ta på mig kläderna och släpa mig ut. Med paraplyet i högsta hugg kryssade jag mellan vattenpölarna och fantiserade om att vara i en regnig Paris på 60-talet. En svartvit sådan också. Väl där letade jag upp Shirin Neshat utställningen i Galleri 5.





Utställningen kändes! Det visades fyra filmer i olika rum och alla lika starka och gripande. Med ett poetiskt språk beskriver hon maktkampen mellan vi och de, kvinnor och män, människa och samhälle. Det finns många krav och regler att leva upp till och vad händer om man inte gör det? Hur gör man?

På vägen ner såg jag att det även var en utställning i Galleri 3, nämligen Alessandra Sanguinetti. I ett antal år följde hon sina kusiners liv på familjens farm i Argentina. De två flickorna är runt 10 år gamla när projektet inleds och man får följa de från barndomen in till vuxenlivet. Redan de första bilderna jag såg väckte tankar som ledde till Todd Solondz. Jag tänkte både på "Palindromes" och "Happiness" utan att exakt kunna sätta fingret på det. Hur som helst, några exempel från utställningen:






Mycket bra utställningar! Har man inget bättre för sig i det här vädret så är det helt klart värt att sig till Kulturhuset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0