Prinsessa på vift

I somras var jag lite på vift...eller snarare hemlös i ca två månader, vilket resulterade i att mina kläder numera finns utspridda över halva Sverige. Jönköping, Göteborg, Malmö och hos vännen här i Stockholm. Det är lite problematiskt för när jag skulle ut igår försökte jag hitta ett par svarta tygskor som passar till allt, men icke. Jag grävde runt överallt, inklusive förrådet och slog det mig: de är nog kvar i Malmö. Eller Jönköping. Kanske Göteborg. Poängen är alltså att jag saknar mina kläder och borde ge mig ut på en ny turné och samla in mina älskade ägodelar.



Under min turné...exil...vandring...vad man nu ska kalla det, upptäckte jag att det finns en hel del roliga affärer i det här landet. Här kommer lite tips på najsiga ställen att besöka:



GÖTEBORG

Pop Boutique

Ett otroligt mysigt ställe som säljer allt från kläder, porslin, möbler, skivor. Jag blev helt kär i två lampor som jag knappt kunde släppa men eftersom jag inte skulle hem till Sthlm på ett tag blev jag tvungen att strunta i de. Men jag köpte en jättefin blommig klänning som jag har använt mycket under sommaren. Och som jag har fått ett antal komplimanger för! Butiken är helt klart värd ett besök och i synnerhet nu innan jul då man verkligen kan hitta ngt till alla. Affärsidén är att återvinna gamla kläder, vilket innebär helt underbara tyger, smågalna kreationer och bra priser. Lovely!

http://www.pop-boutique.com
Magasinsgatan


Foto: foxinabox


Foto: kulturbloggen.com


Prickig Katt
Denna underbara butik, himlen för alla klädälskare, skulle bäst kunna beskrivar som en godisburk. Som en fluffig, färglad muffin. Nej, som en godisskål, typ så här:



Precis när man tror sig ha hitta de bästa godisarna så gräver man lite mer och vips, fem till, ännu godare. Här finns alltså allt. Flera våningar av något som jag skulle kunna bo i. Lite som det som jag fantiserat om som liten: ett stor hus fyllt med roliga grejer från golv till tak, underbara kläder att bli helt kär i och vinden givetvis. Jag gick upp på vinden och jag kan lätt erkänna att mitt hjärta slog ett extra slag. Paradis! Där har de second hand kläderna och jag gick därifrån med två klänningar, en kjol och lite annat smått och gott. Prickig Katt är den största anledningen att besöka Göteborg!

http://www.prickigkatt.se/
Vallgatan 3


Foto: caminomagasin


Foto: hittaplagget.se




MALMÖ

Popolino
Popolino = mods. And I love it! När man kommer in möts man av galet snygg inredning och trevlig personal. Tjejen som jobbar där är typexempel på människor som jag gillar att köpa saker av. Hon tränger sig inte på, frågar inte tre ggr om man behöver hjälp, är trevlig och kunnig. Varför kan inte fler vara så? Och de spelar grym musik som t ex The Who och Dexys Midnight Runners. Märken påminner väldigt mycket om välsittande 60-tals plagg, med bra kvalitet och snygg stil, exempelvis Nümph och Rules By Mary.

http://www.popolinoshop.se
Davidshallsgatan 15







Chique Second Hand
Jag råkade bara hamna här och blev riktigt imponerad. Second Hand-butik med bra priser och perfekt utbud. Här kunde man hitta allt möjligt, men det som jag mest blev imponerad av är skorna. Och inredningen så klart, ett ställe som jag skulle kunna tänka mig jobba på. Rosa, turkos, randigt, rutigt golv...jag skulle kunna inreda mitt hem så! 50-tals känsla när den är som bäst.

Kärleksgatan 3









JÖNKÖPING R.I.P.

Matlinik
Här blir det lite svårt eftersom jag tror att butiken har stängt. Sist jag var där var det en stor utförsäljning och de verkade tömma lokalen, men jag hoppas verkligen att de bara har flyttat. Nu har jag inte varit i Jönköping så mycket, men av utbudet att döma var/är (?) Matlinik ett ställe som kunde ändra på det trista mellanstorstads modet. Tyvärr är det så att väldigt få sådana butiker som överlever i städer som Jönköping, Västerås, Örebro etc. Märken som Gram, Stylein och The Stray Boys är kanske inte de optimala ur försäljningssynpunkten, i alla fall inte om det inte är SOLO eller JC som säljer de. Det ska vara bekant och lite småtrist, uniformsaktigt för man vill egentligen inte sticka ut samtidigt som man faktiskt har "en egen stil": leggings i en annan färg än de som kompisen har. Folk är så förbannat trångsynta och köper på sin höjd Filippa K, men Filippa K har ju blivit ett svenssonmärke. Eller ja, i alla fall den del av kollektioner som småstadsbutiker köper. Men det är inte så konstigt, vill man överleva får man i många fall ge upp sina ideal och intressen och sälja det som massan vill ha: trista, intetsägande, basplagg av trista, intetsägande designers. Jag hoppas verkligen VERKLIGEN att Matlinik inte har gett upp och fortsätter sälja coola plagg eller flyttar till Stockholm och öppnar en ny butik här!


Noir
Butiken Noir har gått samma öde till mötes såg jag precis. De stängde sista oktober och nu har jag tyvärr inga Jönköpingsbutiker kvar att hylla. Men Noir var ett trevligt ställe med snygg inredning och märken som Fröken Söt, Klara Stark och Nanajit. Dessa märken funkar mycket bra i Sthlm, Fröken Söt har t o m en egen butik på Götgatan så gissa om det känns sorgligt när några få butiker med äkta modeintresse, entusiams och modet att testa något nytt försvinner titt som tätt. Jag vill ändå hylla Noir med en bild från deras hemsida och säga att det var grymt modigt att köra fullt ut! Bra försök i fel stad!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0