SMADAR DREYFUS



Smadar Dreyfus på Magasin 3 är värt ett besök. Hon experimenterar med ljud och bild genom att separera dessa från varandra och på så sätt ge ny tyngd/perpektiv till samma situation. Ett verk handlar exempelvis om ett familjefoto där man får se människor agera framför kameran i total tystnad för att sedan ta bort bilden och bara låta ljuden förklara handlingen. När man ser bara bilden känns tystnaden så totalt kompakt och även om de ler in i kamerna har jag svårt för att känna själva handlingen. När man å andra sidan hör ljud men inte ser någon bild är det på något sätt lättare att visualisera en bild inne i huvudet.

Ett annat verk är en installation med titeln Mother's Day som undersöker rösten i förhållandet till det offentliga rummet. Jag läste i DN nu att det är den drusiska befolkningen, utan möjligheter att ha kontakt med varandra mellan Syrien och Israel, som ropar till varandra över bergen. Det visste jag inte när jag var där och såg installationen, vilket jag då tolkade på lite annat sätt. Jag tolkade det snarare som globaliseringen och kontakten mellan ungdomar som sökte sig till väst och föräldrarna/släkten som blev kvar. Jag antog att det skulle visa på hur kontakten i det offentliga rummet skulle gestaltas om förutsättningarna var olika. Mer info om utställningen finns på

http://www.pastan.nu/konst-museer/smadar-dreyfus-fangar-sinnesintryck-pa-magasin-3-1.951060

http://www.magasin3.com/sv/utstallningar/dreyfus.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0