Norwegian Wood

En av mina favoritböcker, Norweigan Wood av Haruki Murakami har blivit filmatiserad. När jag först läste det så tänkte jag att det aldrig kommer att funka. Det är en komplicerad kärlekshistoria det handlar om, med allt vad det innebär, och som bekant är det sällan som filmen blir lika bra som boken. Det finns några få undantag, men med betoning på just få. Men sedan så såg jag den korta trailerna och insåg att det kanske ändå finns hopp.



Murakami har en förmåga att fånga en och få en att kännas sig inte bara som en inbjuden gäst utan som en deltagare själv. När jag läser någon av hans böcker är det som om tid och rum försvinner och jag skulle kunna svära på att jag visst såg den stigen i skogen, och att jag faktiskt har besökt det vårdhem där Naoko är inlagd och att jag visst har sett familjebiblioteket och en gammal man som kunde tala med katter. Ofta dyker det upp små fragment när man minst anar det och ett träd här utanför huset kan påminna om ett träd som jag ar läst om i någon av hans böcker. Därför har jag höga förväntingar på filmen samtidigt som det känns fel att ens försöka filmatisera ett så fulländat verk. Nästan lite tabu.

Kommentarer
Postat av: sandra

åh, norwegian wood skulle mycket väl kunna vara min favoritbok genom alla tider. jag har läst den flera gånger och upphör aldrig att förvånas över murakamis sätt att berätta. det är något magiskt över det hela. en filmatisering kan ju aldrig komma ens i närheten av bokens storhet, men om den är hälften så bra så är det ändå en fenomenal film. åh, jag längtar!

2010-08-26 @ 23:25:01
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: Hella

Kan inte annat än hålla med föregående talare. Boken är helt fantastiskt!

2010-08-27 @ 07:15:38
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: Mia

Håller med! Jag har precis läst ut den, man blir lite förundrad. Och jag saknar dem nu, Toru och Naoko.

2010-08-27 @ 10:46:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0