Lady Warhol

Idag är det världspremiär för Christopher Makos Lady Warhol och jag misstänker att jag kommer att besöka Fotografiska någon gång under helgen. Egentligen har jag aldrig varit något större fan av Warhol men det handlar snarare om mina egna ångestkänslor än Warhol själv. I alla fall inte helt och hållet. Men det här med ångest, jag försöker vara den som inte skiljer på fin - och fulkultur men i vissa fall blir det svårt. Fördomar förvisso, men ibland är det så enkelt att det blir äckligt. Okunnigt. En gång hamnade jag på en fest i en helt kal lägenhet, där smak och finess hade portats för längesedan. Inga böcker utom kanske någon svensk deckare, inga intressanta skivor, inga vettiga möbler, inga andra tavlor än en enda Warhol i fyra olika färger. Det är vad jag kallar ångest! Men visst, man kan också se det som ett populärkulturellt fenomen för hey, sa inte Warhol att skönheten finns i närbutiken? Soppburkar någon?

Men hur som helst, just denna utställning känns definitivt mer spännande.

Projektet Lady Warhol är resultatet av två vänners intensiva arbete under några dagar 1981. Warhol skulle stå modell och Makos fotografera. Christopher Makos var under den här perioden inspirerad av dadaismen och Man Rays klassiska bilder av Rrose Sélavy från 1921, där konstnären Marcel Duchamp porträtteras iklädd klänning och hatt.


”Andy visade sällan den här sidan för allmänheten. Han var på något sätt obekväm i rollen, trots att den var en del av honom. Men vi kunde vara avslappnade tillsammans vilket tillät Lady Warhol att komma fram i den här bildserien. Jag ser både en öppenhet och en sårbarhet mitt i hans behov av att synas”, säger Christopher Makos.



Vad: Lady Warhol
Var: Fotografiska
När: 9 dec - 20 mars 2011

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0