Jenny *1910 †2006

Jag funderar på att bege mig till El Mundo imorgon och onsdagens bokrelease. För det första är det är himla trevligt ställe. Jag har inte varit där mer än ett par gånger, men exempelvis deras after work är Stockholms bästa. Vad jag vet i alla fall, det var ett bra tag sen sist, men det är nog dags att återuppleva gamla minnen...dvs billigt men gott vin och gratis snittar (iofs bara på fredagar, men baren i sig är alltid värd ett besök).

För det andra, och ännu mer lockande, låter det som ett riktigt intressant konstprojekt:

Hösten 2006 köpte de ett dödsbo efter en för dem okänd person. Utifrån dessa föremål har deletat efter Jenny, kvinnan bakom sakerna.De har tagit kontakt med olika yrkesgrupper som på något sätt intresserat dem i deras sökande och ställt frågor eller på annat vis införskaffat information och kunskap som hjälpt dem i deras försök att hitta fram till Jenny.
Allt material från arbetet har sammanställts i en publikation som producerats i samarbete med Västmanlands läns museum. På onsdag visas den för första gången i Stockholm och presenteras genom ett samtal med Camilla Larsson (curator på Bonnierskonsthall) och Carl-Magnus Gagge (chef för Västmanlands läns museum) och konstnärerna; Nanna de Wilde, Terese Bolande och Kristina Stark.


Det är svårt att inte bli nyfiken när man läser det som står på inbjudan. Många gånger har jag tänkt i liknande banor, till exempel när man hittat ngt på loppis eller bara det att det bor så många människor i huset mittemot kan väcka intresse. Nu på vinter, när det är kallt och mörkt och man går förbi ett hus med ett antal lägenheter, inbjudande tända ljus, och man kan inte låta bli att undra vilka som bor där och vad de gör just då. Att spåra en människa som inte längre finns just genom hennes tillhörigheter är, ta reda på vem hon var och vad hon gjorde, det skulle jag också vilja göra.


Foto: Silja Magg (har inget med boken att göra)

Vad: Bokrelease på El Mundo
När: Onsdag den 20 jan kl 18.00
Var: El Mundo, Erstagatan 21 (2:an stannar på Erstagatan)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0