Murder she said

På sommaren brukar jag tycka att det ytterst passande med skräck och deckare i alla dess former. Allt går ner; allt från småtöntiga mordhistorier till vampyrer och zombies. På jobbet har vi en bokhylla som vi får ta och låna böcker från och jag kom hem med Sommardöden av Mons Kallentoft. I korta drag handlar den om en olidlig värme i Linköping (som sagt, värme och mord går hand i hand), våldtagna och mördade unga tjejer, lite lesbiska i stället för zombies, en och annan invandrare med skev kvinnosyn i stället för blodtörstiga vampyrer, en kriminalinspektör med diverse problem från det förflutna and so on. Inget så där jättenytt och hett, men jag slukar det med hull och hår.

Foto: Juha Helminen

Jag sitter på tåget ner till Malmö och ska vara tillbaka i Stockholm på söndag. Tyvärr är jag framme rätt sent och medan jag satt försjunken i min bok nyss dök en tanke upp: hur ska jag ta mig hem oskadd med tanke på alla dessa mord? Åka taxi känns säkrast... Det tog mig några sekunder att komma på att sommardöden är i boken, inte i Stockholm. Vad jag vet. Egentligen borde jag sluta läsa och kolla på filmer/serier med detta tema. Jag var helt säker på att det fanns en mördare i skogen nu för en kväll sen, att en hund skulle förvandlas till en varulv och att min granne hade blivit mördad. Underbara sommar!

Kommentarer
Postat av: Hella

Haha bon voyage! Hälsa och gratta brorsan!

2010-07-23 @ 12:59:33
Postat av: Anja

Tnx darling! Ska göra.

2010-07-23 @ 13:14:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0