8 mars

Jag kommer ihåg när jag var liten och alla 8 marsfiranden. I min familj är det ungefär som att ringa och önska god jul, vi ringer varandra och önskar en trevlig 8:de mars i stället. När jag var liten brukade min mamma och hennes vänner vara lediga hela eller halva dagen och blev oftast bjudna på lunch eller middag. Ibland åkte de bort ett par dagar. Jag kommer ihåg en gång då de åkte till Italien och jag och min bror var hemma med pappa. Nu ska jag inte påstå att jag var helt förtjust i tanken på att hon åkte bort utan mig, men det i sig lade en grund för kommande 8 marsfiranden. Just nu hade säkert någon påpekat att man inte ska behöva en speciell dag för att uppmärksammas eller den ännu märkligare fråga om när killar ska få sin egen dag. Jag vet inte om jag ens behöver kommentera det.

Imorse, så fort jag vaknade, ringde jag min mormor och önskade henne en bra dag. När hon var ung jobbade hon på en bank. Hon träffade min morfar, gifte sig, blev gravid och i samma veva slutade hon jobba. Än idag, när vi pratar om det, ångrar hon att hon inte krävde sina rättigheter mer. Men som hon också sa, det var inte lätt att bli ensamstående med två små barn, vilket troligtvis hade hänt om hon propsade på att vara kvar på jobbet. Sedan brukar hon tillägga att tiderna har förändrats och att vi har det bättre idag. Delvis ja, men inte helt. Det som vi har idag är ett skyddsnät som tar emot oss om vi faller, i alla fall om vi lyckas landa mellan hålen. Men att inte få jobba kvar när man väl blir gravid är tyvärr inte helt ovanligt idag. Inte heller är det ovanligt att få en sådan fråga på anställningsintervjun. Senast igår kunde man läsa i DN om kvinnor som straffas när de blir gravida - de blir av med sina jobb. Vems är barnen? Bara kvinnans? All info från bvc kommer i kvinnans namn, hon blir  kritiserad om hon inte vill vara mammaledig, hon förlorar jobbet. Jämställt?

Idag, 8 mars 2010, är det 100 år sedan vi började fira kvinnodagen. Är det inte dags att komma till botten med jämställdhetsproblematiken? Här i Sverige har den här dagen aldrig firats särskilt mycket eftersom vi, som så många säger, är mycket mer jämställda här. Här behövs det inte en sådan dag. Men, kvinnor som blir av med sina jobb när de blir gravida, som fortfarande har lägre lön än männen, som faktiskt har större ansvar för barn och hem, som till största delen finns inom den offentliga sektorn, och det här med kvinnliga chefer och politiker, hur var det nu igen med en kvinnlig statsminister? Och slutligen så är det faktiskt en hyllning till det som redan har åstadkommits! Så, till alla kvinnor där ute: trevlig 8:e mars!




Kommentarer
Postat av: Hella

WORD! (Och du säger att mitt inlägg var bra) Vad härligt att din mamma hade en tradition med sina vänner kring den här dagen och att ni alltid uppmärksammat den. Och mormor verkar så fin :)

2010-03-08 @ 13:04:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0