Dyrare mat, NU!

Jag hamnade på Facebookgruppen Dyrare mat, NU! och kunde inte låta bli att tycka hur urbota korkat det hela var. Jag menar inte att jag inte förstår poängen och i grunden är det faktiskt så att ju billigare något är för oss desto mer kostar det för någon annan, visst. Så långt är vi alla överens. Men, hur tänker man om man vill/tycker att all mat ska bli dyrare? Så här står det på deras sida:

Den som ansluter sig till sidan manifesterar och reagerar mot de konsekvenser som jakten på billig mat kan föra med sig. Förstörda ekosystem, överanvändning av konstgödsel och bekämpningsmedel, minskad biologisk mångfald och bräckliga samhällssystem. Konsekvenserna av jakten på billig mat är förödande. Den driver oss mot ett läge där vi alla är förlorare.Kunskapen om hur vår mat produceras är inte medfödd utan måste erövras av varje ny generation. Samtidigt skapar bristen på transparent i matindustrin svårigheter även för den som försöker att göra bedömningar om vad som är etiskt, ekologiskt, social och ekonomisk hållbara val i butikshyllan.

Det låter väldigt fint. Ingen normalt funtad människa skulle säga att det är skitsamma med "förstörda ekosystem, överanvändning av konstgödsel och bekämpningsmedel, minskad biologisk mångfald och bräckliga samhällssystem". Men att vilja ha dyrare mat är som att säga att det är helt ok att ta flygplan till Frankrike, men bara över helgen. Det finns ingen som helst logik i det hela om man nu inte ser bakom det/dessa system som leder till jakten på billig mat. Vilka vänder man sig till? Vilka är det som ska ha råd med dyrare mat? Vi är nog alla mycket väl medvetna om hur dagens konsumtionssamhälle ser ut och att de ständigt ökande klyftorna blir allt bredare. Ska det inte finns några alternativ alls? Jag såg att någon skrev att det egentligen handlar om att maten ska bära sin egen faktiska kostnad och att det nödvändigtvis inte betyder att den blir dyrare för slutkonsumenten. Utopisk tanke måste jag säga. Jag tror inte för fem öre (är det för billigt?) att det skulle fungera på det viset. Vi skulle nog få betala vår beskärda del, vi som har råd vill säga. Vi har ju till exempel ekologisk och närodlad mat som kostar för mycket för en väldigt stor del av befolkningen, vilket egentligen är konstigt. Om det nu är närodlat så kan man ta bort transportkostnaden, som borde ge ett bättre pris. Sedan alla bekämpningsmedel som då nu inte används i sådan mat, den kostnaden kan vi också dra bort. Vad är det då vi betalar för? Hur mycket skulle jag få för mina balkongodlade tomater? Nu pratar jag alltså uteslutande om frukt och grönsaker eftersom jag redan har valt bort köttet på grund av en, i första hand, miljöetisk fråga. Rent hälsomässigt är jag tveksam till närodlad mat med tanke på bl a jordsammansättningen och vitamin- och mineralmängden i Sverige, men det är en annan diskussion. Men visst, självklart skulle jag ändå hellre köpa den om det nu skulle bidra till något alls.

1) jag tror inte alls på att det handlar om samma budget men bättre och mer hållbar mat
2) eftersom jag tror att maten skulle bli dyrare öht så betyder det att väldigt många inte skulle ha råd att äta ordentligt.
3) de som har råd med dyrare mat är oftast samma personer som exempelvis flyger till Japan två ggr om året, tar en helgresa till Italien, har en eller två bilar som används ganska så flitigt och förmodligen åker taxi på nätterna. Dubbelmoral så det skriker om det.
4) de som inte har råd med dyrare mat, alla vet väl var de finns?
5) det som jag personligen hellre skulle börja med är att byta namnet till exempelvis Bättre mat och göra folk medvetna om vad som finns och inte finns i maten. Det är ingen tvekan om saken att ekologisk, giftfri mat är bättre men då bara om man får i sig tillräcklig mängd av näring.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0