Det blödande hjärtat

Julen handlar inte bara om frosseri och förkylningar, den handlar också om att hamna i något så trevligt som läskoma. Under den senaste tiden har jag lagt undan all kurslitteratur och i stället tagit fram böcker som jag verkligen vill läsa för nöjens skull. När man är omtöcknad av förkylning och lite under isen av all stress under hösten finns det inget bättre än att fly till böckernas värld. Gärna med kakor och te som sällskap. Och man läser, läser och läser. Just nu håller jag på och avslutar Det blödande hjärtat av Andrew Taylor och i ärlighetens namn så trodde jag aldrig att en deckare skulle få mig så intresserad. Inte på det här sättet i alla fall.



Det blödande hjärtat (Bleeding Heart Square) är en mörk historia som utspelar sig i trettiotalets London. Lydia Langstone, en ung överklasskvinna, lämnar sin våldsamme make och flyttar till sin barskrapade pappa som bor i det ruffiga och sjaskiga kvarteret Bleeding Heart Square. Hon visar sig dock vara mer än en hjälplös kvinna, högst beroende av daglig uppassning från sina trogna tjänare. Trots mörka gränder och ännu mörkare hemligheter, våldsamma grannar och blödande hjärtan kastar hon sig in i mysteriet med den försvunna Mrs Penshaw.

Den är mysruggig och för tankarna till både Dickens och en snäppet mer evil Agatha Christie. Jag älskar miljöbeskrivningarna och det är nästan så att man kan känna lukten att ett ruttnande hjärta.

”Bleeding Heart Square” är något så fantastiskt som en spänningsroman som får läsaren att känna sig smart. Och ja, anglofilporrfaktorn är som ni redan förstått skyhög. Underbart!
(Bokhora)

Kommentarer
Postat av: sandra

åh, det lät ju faktiskt riktigt intressant. deckare är vanligtvis inte riktigt min kopp te, men den där kanske man skulle ge ett försök. london, 30-tal, kan det bli så mycket bättre egentligen?

2011-01-03 @ 15:20:57
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: Mia

Det låter verkligen spännande. Jag älskade Hercule Poirot förr i tiden, man blir lite nostalgisk av mysdeckare. Lite som Morden i Midsomer.

2011-01-03 @ 18:15:44
Postat av: Anja

Sandra: ja, klart att du ska läsa den. "Vanliga" deckare är väl så där intressanta, men denna är riktigt mysig (om man kan säga så om en deckare alltså).



Mia: jag gillade också Poirot men Sherlock Holmes var ändå favoriten.

2011-01-03 @ 20:29:42
Postat av: Linda

Oj! Det är lät som en bra bok! Tack för tipset, alltid skönt med boktips. Är trött på att stå som ett frågetecken och välja :)

2011-01-04 @ 21:54:16
URL: http://www.prickigtochblommigt.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0