På tal om Robyn

P3 Guld går av stapeln och Robyn kammar hem ett antal priser, bla "Årets artist". Jaha. Ok, det är bara att erkänna, Robyn och jag funkar inte ihop. Jag kan inte sätta fingret på det men det är något som inte känns helt rätt. Och att hon av alla vinner flera priser känns bara sjukt. Typ så sjukt som dagens smak när det gäller musik öht. Missförstå mig rätt, jag är helt ok med artister med olika musikstilar som passar alla, men att en ändå rätt seriös radiokanal gör så märkliga val känns bara fel. Men det är en viss musik som säljer och alla vill dra in så mycket pengar som möjlligt. Rätt enkelt egentligen.

Men hur som helst, åter till Robyn. Jag vill inte klaga på henne egentligen, det finns ju låtar som jag också gillar. Dancing On My Own gillar jag ju till exempel och jag dör ju inte av att ha någon av hennes skivor i bakgrunden, men jag skulle aldrig rösta på henne i några kategorier som har med musikkvaliteten att göra. Entreprenör, företagare, marknadsförare och kanske till och med innovatör men för mig är hon inte årets artist i den bemärkelsen. Henne skulle jag aldrig kunna jämföra med exempelvis Fever Ray. För min del skulle hon inte ens kunna hamna i samma rum som Jenny Wilson, Annika Norlin eller Frida Hyvönen. Hon är inte i samma klass, det måste väl ändå de flesta erkänna?!

Jag kommer ihåg alla skriverier för några år sedan när hon startade Konichiwa Records. Hon blev en affärskvinna, det ska hon ha cred för. Men hon gjorde också allt rätt. Jag tror att hon kan konsten att nätverka och välja rätt folk, till rätt låt, till rätt konsert. Det ska vara så hippt och coolt att det blingar hela vägen från Götgatan till Stureplan och det känns för genomtänkt. Och att hon spottar ur sig låtar nu är väl kul för henne men det känns mest simpelt. Ungefär lika hett som American Apparel.

Kommentarer
Postat av: Hella

Jag är inget superduperfan av Robyn, men det hon har åstadkommit senaste året är fan stort. Det tycker jag verkligen, hon har legat i som en gnu både med att turnera och att producera tre skivor på ett år. Vill mest få fram att hon är grymt begåvad och förtjänar uppmärksamheten som hon får. Innan hon ens startade Konichiwa Records så fick hon tidigt erbjudande från USA om att bli den "den nya Britney Spears", den nya framgångssagan, klappat och klart liksom. Men hon tackade nej och ville göra det på sitt sätt. Respect!

2011-01-25 @ 22:00:17
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: sandra

nej jag håller verkligen med dig. robyn är INTE my cup of tea och jag tycker nog att det finns betydligt många fler andra artister som skulle förtjänat titeln bättre. de du nämner till exempel. nej, robyn-hypen förstår jag inte alls.

2011-01-25 @ 23:39:17
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0