Om någon undrar...

så ägnar jag mig åt att transkribera etnografiska intervjuer idag.

Etnografiska intervjuer/observationer är intervjuer som sker i den verkliga miljön.. Den etnografiska metoden är en traditionell forskningsmetod som ursprungligen användes i socialantropologiska fältstudier. I marknadsundersökningssammanhang har den visats sig vara effektiv när man vill undersöka fenomen/konsumentbeteenden i den miljön där de inträffar.


Den avgörande skillnaden mellan denna typ av intervjuer och ”vanliga” kvalitativa intervjuer är att man inte behöver be respondenter att komma ihåg handlingar och beteende och förlita sig på minnesbilden utan reaktionerna är mer direkta och möjligtvis mer autentiska. Undersökaren iakttar vad respondenterna faktiskt gör, kompletterat med ett resonemang om beteendet. (Ipsos)

Foto: weheartit


Kommentarer
Postat av: Linda

tack för tipset om syster lycklig!

himla bra och fint tips!

Kram

2011-03-24 @ 20:02:52
URL: http://www.prickigtochblommigt.devote.se
Postat av: Matilda

Transkribering är ganska kul (ifall det är bra intervjuer)! Se till att du har ett bra program ifall dina intervjuer är i digitala filer. Jag har använt Express Scribe som går att ladda ner gratis från internet. Supersmart, man kan skriva en textfil samtidigt som man styr inspelningen med F-tangenterna. Sparar tid och ork! Inget mer spolande i gamla bandspelare.

2011-03-25 @ 16:38:02
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Anja

ÅÅÅH! Tack Matilda!!! Du är en räddare i nöden. Jag skulle precis googla efter gratis sådana. Vi hade Transana på jobbet men nu jobbar jag hemifrån och behöver skaffa ett sånt program typ nu. Tack för tipset, ska kolla upp det direkt.

2011-03-25 @ 17:31:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0