Rökta rökor

Idag tänkte jag belöna mig själv med något bland det godaste jag vet, nämligen rökta räkor. Efter ett helt ok möte på museet kände jag för att lyxa till vardagen och planerade redan rökta räkor med aioli och surdegsbröd till middag. Hammarströms Fisk var ett givet alternativ eftersom det ligger i krokarna plus att det alltid är fräscht och gott där. Men det gick inte alls som jag hade tänkt mig. Är det bara jag eller är det omöjligt att säga rökta räkor utan att det blir antingen rökta rökor eller räkta räkor?! Jag fattar inte vad det är med den grejen men jag har hakat upp mig och kan inte ens beställa räkorna utan att börja skratta åt mig själv. Och efter att jag hade börjat tänka på det så var det helt kört, jag gav upp. Aldrig att jag hade gått in då och beställt de jäkla rökta rökorna. Tänkte inte på att jag bara kunde peka...eller kanske säga att jag vill ha 2 hg räkor och sen tillägga rökta, tack. Ska göra ett nytt försök imorgon.

Foto: recept.nu

Men Hammarströms Fisk är faktiskt är väldigt trevligt ställa att besöka. Jag hade gått förbi där många gånger och skulle alltid återkomma efter att ha shoppat klart på andra ställen, vilket jag givtvis alltid glömde. Till slut gick jag dit raka vägen och sedan dess har jag besökt stället med jämna mellanrum. Där finns verkligen allt, jag skulle kunna göra av med en halv månadlön på goda ostar, räkor, nybakat bröd och allt möjligt annat gott. Och så har de alltid bra veckoerbjudanden, sådant gillas! Så, planerar man en trevlig middag eller bara är sugen på att shoppa loss på en delikatessbutik så är Hammarströms Fisk place to be. Förresten, den startades redan 1921, bara det är lite häftigt.

Var: Östgötagatan 31
Finns också på Facebook

Kommentarer
Postat av: Karin

Nu blev ju jag också sugen! Och ångrar bittert att jag inte tänkte på räkor tidigare idag innan jag åt havregrynsgröt till middag...

Lycka till med tungvrickandet imorgon! =)

2011-03-02 @ 21:05:39
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/
Postat av: sandra

haha! skrattar lite igenkännande för mig själv när jag läser detta. efter att jag börjat tänka på att något är svårt att säga, KAN jag bara inte säga det utan att antingen staka mig eller börja skratta.

det lät för övrigt himla gott med rökta rökor... räkor. :)

2011-03-02 @ 22:04:45
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: Anja

Sandra: jamen eller hur!?! Skulle jag sluta tänka på det så skulle det säkert gå att uttala men så här är det omöjligt, haha.



Karin: tack, haha! Får se vad jag kommer hem med, kanske bit lax i stället. Det är definitivt lätt att uttala.

2011-03-03 @ 11:34:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0