Sopor

Jag måste erkänna att jag ofta förvånas över sopmängden som vi producerar i den här lilla lägenheten. Räven och jag är grymma på det här med att källsortera och återvinna (nästan straffbart att inte göra det) men även vanliga hushållsopor verkar föröka sig. Jag fattar inte! Jag tycker inte att vi slänger så mycket mat, det är inga stora kartonger etc som tar upp plats, inga plast- eller pappersförpackningar. Men lik förbannat finns det alltid sopor att gå ut med.

Jag läste just att varje person i Sverige ger upphov till nästan ett halvt ton sopor varje år. Fast det är klart, det är ju också det här med att kategorisera sopor. Jag räknar inte det som jag skänker som sopor...inte heller alltid det som återvinns, även om det är en gråzon. Men hur som helst, Nordiska Museet har just nu en utställning med detta tema.
Sopor är en tankeväckande utställning om att spara och slänga, om vad sopor egentligen är och vad vi känner inför dem - om nostalgi, minnen, osäkerhet, våndor och motvilja. Och om hur det var för länge sen, när nästan ingenting blev sopor.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Instämmer! Det är helt galet mycket sopor man producerar! Vi är fem som delar på köket, och nyligen flyttade två ut och två nya kom. Det känns som att mängden sopor har minskat något. Eller så är det bara för att någon kom på idéen att skaffa större sopsäckar... Och då ska vi inte tala om de dåliga sopsorteringsmöjligheterna här...

2011-03-16 @ 16:48:37
URL: http://mystiskt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0