SL-kortet blir dyrare. Igen.

Nu händer det igen, SL-kortet blir 100 kronor dyrare. Och någonstans orkar man inte ens bli förvånad. Det var väl ändå väntat, det är ju SL och svensk kollektivtrafik vi pratar om, inget som man ska skylta med eller vara stolt över direkt.

Men tänk om ett annat land hade höjt priser på sina pendelkort så mycket som SL har gjort på senare år eller bara haft samma inställning till kollektivtrafiken som vi har. Visst hade man fördömt deras beteende och minsann talat om för dem  hur dåligt det är att åka bil överallt och hur viktig kollektivtrafiken är för miljön. Man hade förfasats över deras priser och nonchalansen inför diverse miljöproblem. Vi hade anklagat landet för både det ena och det andra men är det inte dags att lära av andra? En av mina vänner skyller allt på det bondesamhälle som Sverige var för inte så himla längesen. Vad kan man vänta sig menar hon. Visst, det finns ju en poäng när det gäller Sveriges utveckling på många plan men i dagsläget kan jag inte riktigt köpa det fullt ut. Vi reser så mycket, teknologin har utvecklats, kommunikationer har byggts ut. Det tar inte lång tid att se hur andra gör och lära av det. Men nej.

Jag var i Polen förra sommaren och att åka kollektivt där var nästan löjligt billigt. Likaså har jag träffat folk från många olika länder när jag bodde i studentkorridor och i stort sett alla blev förvånade över Sveriges ovilja att satsa på kollektivtrafiken. Ja, det är ju ovilja det handlar om. Otroliga summor har lagts på att göra spärrarna högre och på så sätt göra det svårare att planka. Man menade alltså att ju fler som köpte SL-kortet desto billigare borde det bli. Men den ekvationen verkar inte gå ihop. Trots alla satsningar på att göra det svårare för folk att åka kollektivt så är detta bara nästa steg. Och man kan inte göra så mycket åt det heller, vilket både SL och Trafikverket är väl medvetna om. Trots att nästan 50% menar att de kommer att sluta åka kollektivt när priset höjs så vet ju alla att det inte kommer att hålla. Man kan välja att åka bil men får jag påminna er om bilköerna? Cykla, visst, men sen när det blir -15 grader, verkligen? Och Stockholm är en stor stad. Alla bor inte innanför tullarna, alltså är man beroende av ett visst färdmedel som kanske är lite snabbar än en cykel. Man kommer att köpa SL-kortet, det vet väl alla.

Efter bara några klick på google så kan man hitta info om kortpriser i andra städer. Prag 200 SEK, Berlin 588 SEK, Rom 270 SEK, Paris 280 SEK. Stockholm 690 SEK, snart 790 SEK. Är det inte underbart? Höga skatter ger dålig vård och höga priser på kollektivtrafiken. Precis så som det ska vara. Behöver jag ens påminna någon som den senaste vinterns bravader i kollektivtrafiken? Eller vintern före? Eller vintern för två år sedan? Eller vintern för tre år sedan. Vad exakt har blivit bättre och värt att betala mer för? Nerpissade hissar som hundägare och småbarnsföräldrar sällan kan undvika? Försenade bussar? Vi ska nog vara överlyckliga att vi har sluppit bränder i t-banan, med tanke på att spärrarna är rena livsfaran. Listan kan göras lång.

(Och på tal om artikeln i DN, hur vidrigt är inte det? Torbjörn Rosdahl verkar rentav håna alla som inte tjänar lika mycket som han själv. Fullt förståeligt att han själv inte tycker att det är någon big deal, för honom det ju verkligen bara tre chipspåsar. Men majoriteten av Stockholms invånare tjänar inte lika mycket eller tycker han att barnfamiljer, ensamstående med barn, arbetslösa och andra vanliga dödliga inte räknas? Idiotiskt. Men vi har ju moderater som styr, vad mer kan man vänta sig?)

Kommentarer
Postat av: Sandra

Visst är det sinnessjukt? Precis som att det kostade nästan 300 kr för mig och Jesper att åka tåg till Stockholm härom månaden. En enkel entimmesresa. Att åka bil skulle kosta mindre än hälften. Är det konstigt att folk hellre väljer att ta bilen när de ska åka någonstans? Det ska bannemej inte vara dyrare med tåg än bil. Så medvetna som vi har blivit om miljöproblemen så kan man ju tycka att det är dags att göra något åt dem - men nej, det kostar för mycket. Men jobbskatteavdrag ska vi ha! Klåpare...

2011-05-12 @ 12:12:31
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: Mia

Åh vad jag håller med dig! Det är nu jag önskar att jag bodde närmare stan och inte i Sumpan för då hade jag inte köpt SL-kortet igen. Men vad gör man när man inte kan ta sig in till stan på annat sätt? Instämmer också med Sandras kommentar, SJ är fan en historia för sig.

2011-05-12 @ 12:59:52
Postat av: Matilda

Priserna kommer dessvärre alltid att gå upp, få politiker är villiga att sänka priserna för att ta pengar någon annanstans ifrån. Men 100kr är verkligen magstarkt.

Jag betalar ca £70 (ca 750kr) per månad för att åka tunnelbana i zon 1-2, och då är det med ca 30% studentrabatt. Jag hade kunnat spara mer om jag valt att endast åka buss, men jag är bekväm, och när det är stressigt i skolan så sparar jag gärna de där 20-30 minuterna per resa.

Något som är bra här i London och som man borde satsa på hemma i Sverige är detta:

http://www.tfl.gov.uk/roadusers/cycling/14808.aspx Hyra cyklar överallt i stan när man vill, hur länge man vill. Tidigare var man tvungen att vara medlem men nu kan visst alla, även turister utnyttja det. Dessvärre finns det inga cykelstationer när mig, men dock en precis utanför min institution på skolan.

2011-05-12 @ 18:24:49
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Anja

Alltså skulle jag inte klaga så mycket kanske om jag kunde se att det faktiskt kommer ut nåt bra av det. Tyvärr är det så att kollektivtrafiken bara blir dyrare men inte bättre. Inget har egentligen blivit bättre, bara nya spärrar. Och priset höjs ca 100 kr per år, vilket är helt sjukt. England t ex ett är att av få länder som är dyrare, men i det stora hela så verkar man missa poängen med kollektivtrafiken.

2011-05-12 @ 19:34:33
URL: http://anjasstockholm.blogg.se/
Postat av: F

Det tragiska är att ingen gör något åt det. Varför blir det inte upplopp? Nä, folk startar en FB-grupp istället för att invadera gatorna eller söka upp moderatjävelnskontor och massdemonstrera.



Upp på barrikaderna!

2011-05-13 @ 16:39:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0