Whoopie


Foto: Räven

Ok, här kommer det efterlängtade Whoopie-receptet. Först måste jag dock säga att de blev lite torra så nästa gång ska jag ta lite mindre vetemjöl. Nu gjorde jag allt enligt receptet, det kändes säkrast så första gången, men sen kan man nog testa lite mer. Den chokladfyllningen som jag gjorde blev det också väldigt mycket kvar av så antingen kan man minska på ingredienserna där med eller så får man göra goda tryffel av den. Hur som helst, här kommer det:

Chokladwhoopies
40 småkakor, alltså 20 whooppies

4 dl vetemjöl
2 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
100 g rumstempererat smör
1 1/3 dl socker
1 ägg
1dl mjölk

* Värm ugnen till 175
* Blanda mjöl, kakao, bakpulver, salt och vaniljsocker.
* Vispa socker och smör vitt och pösigt. Rör sedan ner ägget.
* Vänd försiktigt ner mjölblandningen och rör tills allt har blandats.
* Tillsätt till sist mjölken och rör om.
* Spritsa eller klicka ut smeten till kakor stora som en femkrona. OBS! PLacera dem inte alltför nära varandra.
* Grädda i mitten av ugnen 10 min.
* När kakorna har svalnat ska de klistras ihop två och två med lite fyllning emellan.

(Man kan göra vaniljwhoopies också och då tar man bara bort kakaon och tillsätter 1 msk creme fraiche. Allt annat ser likadant ut.)

Chokladfyllning
1 dl vispgrädde
150 g mörkchoklad
1 msk smör
(2 tsk Nutella. Jag använde dock hasselnötsmassa)

* Värm grädden och tillsätt chokladen.
* Rör tills chokladen har smält och tillsätt sedan smöret.
* Låt svalna innan krämen sätts mellan kakorna. Jag blandade i hasselnötsmassan i samband med fyllningen.

Kommentarer
Postat av: Karin

Tackar!

Ska testa vid tillfälle. =)

2011-05-18 @ 02:25:40
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0