Departures

På vägen hem nyss sprang jag på en gammal kursare, en tjej med film som sitt största intresse. Hon rekommenderade en som heter Departures (Avsked på svenska) och säger hon att den är bra så är den förmodligen det. Oftast brukar jag vara lite ljummet inställd när det kommer till asiatiska filmer eftersom jag tycker att de handlar om antingen svulstiga, pretentiösa kinesiska filmer eller japansk skräck. Egentligen är det konstigt eftersom jag älskar asiatisk litteratur och fotokonst, men det är något med filmer som jag har rätt svårt för. Men hon har lovat att den är bra och jävligt skruvad så jag får lita på henne och försöka få tag på den.

I korta drag handlar den om en man som älskar att spela cello. Han köpte den för dyra pengar och började spela i en orkester, som till hans stora sorg och förtvivlan läggs ner efter första konserten. Han och hans fru flyttar tillbaka till han gamla hemstad och han får ett jobb, som till en början kanske inte är lika tillfredsställande som att spela i en orkester, nämligen att förbereda döda för begravningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0