Den kändistäta staden

Denna olidliga värme verkar få alla möjliga och omöjliga personligheter att krypa fram. Alla verkar vara i rörelse, alla ska någonstans och alla ska givetvis åka tåg. Helst samtidigt som jag. Men just idag, på vägen hem, insåg jag att Stockholm kan vara ett väldigt intressant ställe att bo på.

Jag klev på i Liljeholmen och eftersom jag alltid har bråttom att sätta mig så är det inte alltid att jag hinner kolla vem som finns i min närhet. Jag damp ner på sätet och skulle precis skicka ett sms till Ems när jag nåddes av ett märkligt ljud. Jag tittade upp, tittade snett mittemot mig och hittade ljudkällan: Anton Chigurh look-alike! Just det, den psykopatiske mördaren i No Country For Old Men. Lite glesare hår, lite högre panna, lite smalare, men det var han!


Och den här mannen lät! Jag tror att han sjöng, men det var någon entonig sång som var lika obehaglig som konstig. Och emellanåt stannade han upp och skrattade i stället. Han skrattade högt.

Väl fram i Hornstull dyker nästa figur upp: Mr Magoo. Den söta, lilla Mr Magoo, gammal och skakig sätter sig just bredvid mördaren...utan att inse det på en gång. Det var det närmaste lediga säte och mördaren råkade vara tyst just då. Sen satte han igång igen och Mr Magoo ryckte till och tittade upp. Han hade kunnat vara en vanlig söt liten gubbe, men något med hans sätt och hans märkliga kläder sa att det inte riktigt var så. Det roliga var dock att de båda verkade tycka att det var den andre som var konstig. De tittade på varandra som om de mätte graden av galenskapen och lite halvt misstroget skakade mördaren på huvudet och fortsatte med sin sång. Jag är dock säker att Mr Magoo är alldeles ofarlig, bara lite speciell.


Det kunde ha slutat där men det gjorde det givetvis inte. Självklart inte. Tåget kom till Gamla Stan och någonstans bakom mig klev Dr Emmett Brown från Tillbaka till framtiden.

Eftersom jag hade uppsikt över mördaren och Mr Magoo såg jag på deras miner att någon väldigt speciell har klivit på tåget. Jag vände mig om och fick syn på Dr Emmett! Av de andras miner att döma var han snäppet galnare och bara för att betona detta vände de sig efter honom och mördaren skakade återigen på huvudet och klev av tåget.


Kommentarer
Postat av: F

hahahaha!!!

2010-06-28 @ 21:54:51
Postat av: Hella

Herregud säger jag bara, haha det är bara du som är med om sånt där!

2010-06-29 @ 10:28:46
Postat av: Anja

Och två killar som satt bakom mig och kommenterade först mördaren och sen Emmett! De såg samma sak där, haha!

2010-06-29 @ 10:44:03
Postat av: Mia

ååååååh! Mr Magoo! Jag såg en nerknarkad Morrissey en gång.

2010-06-30 @ 09:54:58
Postat av: Anja

Hahaaa! Bra där Mia, frågade du efter hans autograf? Nu när jag tänker efter så har min bror också sett Morrissey nånstans...på en buss har jag för mig...

2010-06-30 @ 20:55:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0