The big wedding

Be a being on two feet, with his heart trembling, butchering for a king he believes in though he's never seen. Be the princess in that stone tower, crying for that handsome butcher's plight (and, as some princess might, she still calls him a knight.) But the best thing for you would be queen, so be queen. (Okkervil River)

Killen tycker att det är konstigt att jag både kan kalla mig för feminist och ändå inte se något fel i att Victoria ska ledas fram av kungen. Och jag har tänkt och försökt förklara hur jag ser på det. Jag tycker att det hela handlar om en missriktad kritik, ogenomtänkt och alldeles för enkel. Som jag ser det är det bara en droppe i havet av alla orättvisor mellan könen och det Victoria och Daniel gör är både ett skådespel och det tydligaste tecknet på hur vårt samhälle ser ut öht. Vad de gör eller inte gör kan påverka, men gör det troligtvis inte. Visst kan deras handlande ses som en symbolisk fråga, men borde vi inte lägga krutet på att diskutera viktigare frågor i stället för att starta FB-grupper som "Låt Daniel ledas in i kyrkan av sin mamma". Den gruppen förresten representerar väldigt mycket av det som dagens feminister (med alldeles för lite kött på benen) sysslar med: ge igen och bete dig likadant fast åt andra hållet. Lika trångsynt det med. Tyvärr.

Vad jag menar med feminism är att jag vill ha samma lön som männen om vi gör samma jobb. Jag vill också ha lika stora möjligheter att utvecklas inom företaget. Jag vill också kunna bli straffad för sexuellt ofredande, inte bara bortviftad som "lilla gumman som kämpar mot männen". Lika villkor, ska det vara så svårt? Och vad som händer i en nästintill overklig sagovärld med kungar och drottningar rör mig inte i ryggen. Vill Victoria överlämnas av sin pappa, so what? Kommer allt som vi har byggt och åstadkommit hittills att stå och falla nu? Kommer pojkar och flickor börja leka princesslekar? Vänta just ja, det gör de ju redan! Med allt vad det innebär. Görandet av kön är en ständig process, det händer hela tiden (hemma, på tv, i skolan, på jobbet etc) och sätter man det i förhållande till Victorias val inser man hur onödig hela diskussionen egentligen är. Om man nu ändå ska kritisera det så är det nog mycket värre med alla pengar som läggs ner på allt som har med bröllopet att göra. Man kan knappt gå utanför dörren utan att få det upptryckt i ansiktet: choklad, tårtor, glas, whatever. Konsumtionssamhället när det är som bäst. Och vad bröllopet kostar ska vi inte ens gå in på.



Kungahuset har funnits länge och har traditioner som jag anser står utanför tiden. De är på något sätt för sig själva, inte något som jag ens ägnar en tanke åt. Alla pengar de har, där kan man tala om orättvisa, för ingen har väl jobbat ihop allt på ett äldreboende. Möjligtvis har de inte gjort sig förtjänta av alla positioner de har i samhället, men det är en helt annan diskussion.

Äntligen har jag läst en artikel som stödjer mina åsikter i denna fråga och föga förvånande är det Nina Björks ord. I gårdagens DN var det en intervju med henne om just detta och äntligen kändes det som att någon kunde sätta ord på det som jag inte kunde förklara på bättre sätt.

-DN: Kvinnorna i kungafamiljen rapporteras vara engagerade i mjuka barn- och omsorgsfrågor, männen är intresserade av racerbilar, jakt och teknikfrågor. Vad säger den bilden av könen?

-Nina Björk: Hur verkligheten ser ut. Inte för att det skulle behöva vara så eller är naturgivet, men vår arbetsmarknad är uppdelad på det sättet och våra intressen ser också ofta ut så. Läs hela texten här.





Kommentarer
Postat av: Hella

Word!

2010-06-03 @ 10:58:24
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: F

Jaha, där fick jag på käften! :)



Du vet att jag inte är rabiat, men fortfarande är det en symbolhandling som betyder att kvinnor är omyndigförklarade. Om det har relevans idag eller inte är en fråga, att det är en tradition som luktar illa en annan. Likaså kan jag väl köpa att Victoria får göra som hon vill, även om jag tycker att monarkin borde förpassas till de sälla jaktmarkerna.



En annan sak är att jag för en gångs skull tycker att kyrkan gör rätt, nämligen att de gör klart att symbolhandlingen förmedlar något som de inte står bakom.

2010-06-03 @ 13:59:27
Postat av: Anja

Nja, du fick bara en förklaring på hur jag ser på det. Jag känner mig mer omyndigförklarad när jag aldrig kommer upp i samma lönenivå som en man, trots samma kompetens. Att nu Victoria väljer att göra så påverkar inte mig och jag tror inte att dagens unga tjejer kommer att känna sig omyndigförklarade av denna handling. Inget nytt direkt,det har man sett i otaliga amerikanska filmer och serier.



Att du vill ta bort monarkin är som sagt en helt annan sak som inte alls handlar om huruvida hon ska överlämnas av kungen eller inte.

2010-06-03 @ 14:16:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0