She & Him

Jag ska inte förneka att jag alltid har haft en förkärlek för systrarna Deschanel. Storasystern Emily har haft ett antal mindre roller i diverse filmer och serier, men har blivit mest känd som Dr. Temperance Brennan i Bones, som jag givetvis följer. Och jag satt som klistrad när även hennes syster, Zooey, skulle dyka upp i ett avsnitt. Jag vet inte vad det är med de här systrarna men de får en att vilja ta på sig blommiga, prickiga, randiga kläder och dansa loss till 50-tals pop. På riktigt!


På tal om Zooey, henne lade jag märke till för ett par år sedan när jag såg The Go-Getter på filmfestivalen. Hon såg så bekant ut och jag blev tvungen att googla så fort jag kom hem. Nu vet jag ju att hon har varit med i bla Liftarens guide till galaxen, ett par avsnitt av Weeds och The Assassination of Jesse James. Och hon sjunger i She & Him, ett musikaliskt samarbete med M. Ward. Han är en musiker av rang och hon har också visat sig ha mycket att bidra med. Någonstans kan jag tycka att hon påminner om en yngre Jenny Lewis/Rilo Kiley, vilket jag inte kan annat än älska.



Nu kommer denna lovande duon till Sverige och ska spela på Kägelbanan den 3 maj. Så här står det på Södrans hemsida:

Kombinationen av talangfulla Matt Ward och karismatiska Zooey Deschanel är sinnebilden av pop-perfektion. Drömskt, vackert, skirt och bitterljuvt.

She & Him är en enda lång lekfull pop-parad. Med en tidlös kvalité har den kreativa duon lyckats fånga både kritiker och publik. She & Him låter femtiotalets och tidiga sextiotalets sockersöta poplåtar influera deras musik.

Duon uppstod efter ett flyktigt samarbete under 2008 och har nu utvecklats till ett stadigt turnerande band. Deschanel hade skrivit låtar och lagt på hög under flera år tills hon träffade Ward och de började samarbeta. Vare sig det är en ny trend för amerikanska skådespelerskor att ge sig på en musikkarriär eller inte, så är det i Zooey Deschanels fall som att hitta hem. Det kan ju vara så att Zooeys man, Ben Gibbard från Death cab for cutie, haft något med inspirationen att göra. (Södra Teatern)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0