Plastic fantastic

Det är inne med plast...har jag hört. Och som den trendkänsliga människa jag är började jag med det redan förra helgen (ja, det finns en gnutta ironi här). Min enda plasttallrik har använts flitigt i veckan och plastbesticken har tagit över i bestickslådan. Det är inte bra för miljön, det vet vi ju alla, men mycket mycket säkrare. Säg till exempel att du tappar en plasttallrik, so what? Det händer ingenting. Man kan skåla lite för hårt med plastglasen, men går de sönder? Svar nej.


Nordiska museet hänger också på den trenden och nu på fredag öppnar deras nya utställning Plast! Den handlar om vårt förhållande till plast genom historien. På 50-talet slog plasten igenom och trots en mängd varningar beserade på miljöfrågor används den kanske nästan lika flitigt idag.

Här berättas hela plastens historia. Om den första experimenterande perioden i början av 1900-talet. Om 1950- och 60-talen då materialet kommer in i hemmen på allvar och fabrikerna anlitar formgivare. Från att då vara en positiv framtidssymbol börjar plastens bidrag till den ökande masskonsumtionen att uppmärksammas på 70-talet.
Läs mer här.

Vad: Plast!
Var: Nordiska museet
När: öppnar fredag 4 juni

Kommentarer
Postat av: Junibarn

Vad hade den moderna människan varit utan plast? Mindre miljöförgiftad kanske, och mindre rik.:)

2010-05-31 @ 08:44:14
URL: http://interumsren.blogg.se/
Postat av: Hella

Jag rekommenderar starkt att du kör på plast. Typ för all framtid :) Kanske nåt som även jag borde anamma. Känns lugnast så numera.

2010-05-31 @ 10:24:36
Postat av: Mia

Kul utställning! Hörde något om en plastflamingo som du ville ha =)

2010-05-31 @ 12:13:19
Postat av: F

Oh dear.... Måste jag kasta mitt porslin också?

2010-05-31 @ 15:49:25
Postat av: Anja

Inget ska kastas, bara användas till finare tillfällen. Plast till vardags! Fast, de som har en diskmaskin kan komma undan...

2010-05-31 @ 20:12:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0