Stockholms filmfestival



I år är det 20-årsjubileum och jag kommer inte att kunna gå på så många filmer som jag skulle vilja. Det är rätt dyrt att gå på den, först gäller det att köpa festival/årskortet och sedan även alla biljetter. Förra året var jag uppe i ca 800 kr och då hade jag ändå fått ett årskort och tre biljetter gratis. I år blir det inga sådana förmåner så det gäller att välja ut sina guldkorn. Det är lite synd med just den här formen av festival eftersom jag tycker att det är hög tid att göra konsten mer tillgänglig. Filmfestivalen har ett oerhört bra och brett utbud av filmer men ibland känns den också oerhört exkluderande. Som student kan man exempelvis köpa kortet billigare men det tillkommer ju ändå biljettpriser, vilket för en som har ca 7000 kr i månaden blir väldigt mycket. Men tänk om musikfestivaler gjorde likadant. Man köper ett festivalkort för ett par hundra och sedan betalar för varje konsert som man vill se...det skulle vara lite märkligt. Hur som helst, här är några filmer som jag vill och funderar på att se:

Dogtooth av Yorgos Lanthimos
Utåt lever han ett vanligt liv – hemma hålls familjen isolerad. Helt utan vetskap om världen utanför har de uppfostrats i tron att katter är köttätande monster och att Frank Sinatra är deras farfar. Lanthimos berättelse utspelar sig både i och utanför bild – en prisbelönt familjeskildring som på ett tragikomiskt sätt ifrågasätter inlärda beteenden.



Mr. Nobody
av Jaco Van Dormael
I början av 80-talet står nioårige Nemo i valet och kvalet på en tågstation. Ska han följa med mamma till USA eller stanna med pappa i England? Mer än 100 år senare rör han sig tillbaka genom mellanrummet av olika liv som han har, eller kanske har levt – otaliga möjligheter utifrån ett enda val – i ett hisnande designat äventyr i existentialism.



Daniel and Ana av Michel Franco
Kidnappningsdrama som får fruktansvärda psykologiska proportioner när två syskon, Daniel och Ana, förs bort av ett gäng och tvingas till att ha sex med varandra, på film. Utan att berätta om det för någon försöker de i efterhand på varsitt sätt bearbeta traumat i en obehaglig mental terräng som för tankarna till tidig Haneke.



Hierro av Gabe Ibáñez
På färjan till ön Hierro försvinner Marías son spårlöst - sex månader senare återvänder hon till stenlandskapet för att identifiera vad som tros vara hans kropp. María kämpar nu med sin extrema rädsla för vatten och hoppet om att finna sonen vid liv i den här obehagligt vackra skräckisen som för tankarna till både ”Barnhemmet” och ”Dark water”.



Optical Illusions
av Cristián Jiménez
En vakt på ett köpcentrum som blir kär i en elegant tjuv, en exemplarisk medarbetare som tränas av företaget i att vara arbetslös och en blind skidåkare som får tillbaka synen och terroriseras av världen som han äntligen kan se. Det här utlovas i ”Ilusiones ópticas”, där en rad otroligt roliga bildkompositioner för tankarna till Wes Anderson.



Happy End
av Arnaud Larrieu, Jean-Marie Larrieu
Jordens undergång behöver inte betyda slutet på kärlek och sex - tvärtom. Mitt i ekokaoset drar badkarsförsäljaren Robinson, spelad av Mathieu Amalric, ut på en vinindränkt och lustfylld sci fi-resa för att hitta tjejen som han övergett frun för. Sökandet går via Spanien, Taiwan och Kanada i en lika anarkistisk som snyggt fotad sista minuten-resa.



The life and death of a porno gang
av Mladen Djordjevic
Den unge regissören Marko har en vacker filmdröm, men får kalla handen och förfaller till porr och blodigt gorevåld. Tillsammans med ett gäng outsiders sätter han upp en turnerande porrteater på serbiska landsbygden, men deras roadtrip urartar snart i vansinne när en iskall producent drar in autentiska mord i filmbilden. Känsliga tittare varnas.



Thirst
av Park Chan Wook
Det är blodigt, sexigt och ruskigt snyggt när mästerregissören Park Chan-wook tar sig an Zolas klassiker ”Thérèse Raquin” i vampyrtappning. En älskad präst vaknar upp med stark blodtörst efter en blodtransfusion, och inte långt senare träffar han en barndomsvän, dennes strikta mor och kuvade hustru som behandlas som en hund. Scenen är satt för hämnd.



The Countess av Julie Delpy
Ted Bundy och Jack the Ripper ligger i lä. En av världshistoriens värsta seriemördare härjade i slutet av 1500-talet, och vissa av myterna om grevinnan Elizabeth Báthory tillskriver henne uppåt 650 dödsoffer! Franska multitalangen Julie Delpy har ägnat sju år åt att skriva manuset till denna gotiska och mycket vackra tragedi där hon själv spelar grevinnan Báthory.



The Last Days of Emma Blank av Alex van Warmerdam
Nattsvart kammarkomedi om den döende miljonärsragatan Emma Blank, som har samlat sina nära, men kanske inte så kära, inför sista vilan - och tvingat dem agera hembiträden och butlers. Ingen kunde vara mer otålig än familjen i den här fantastiskt ologiska bubblan av evigt väntande där regissören Alex van Warmerdam spelar en hund.



Några andra filmer som jag definitivt ska se längre fram är
Den fantastiska räven
Coco Chanel & Igor Stravinsky
An Education
The cove








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0