Stil mina vänner, är det verkligen så svårt?

På riktigt nu, repeat after me: att följa alla diverse trender är inte att ha stil! Och en gång till! Och en till! Börjar det sjunka in? Idag på vägen hem gick jag in för att handla mat i närheten av Hornstull. Raka vägen till frukt och grönt och ställde mig bredvid en pälsklädd tjej. Jag fortsatte med mitt och någon minut senare såg jag att hon hade glömt sina vantar där. Jag tog upp de och gick fram till tjejen som nu var några meter bort och när jag kom fram insåg jag att det inte ens var samma tjej! Jag svor lite tyst åt alla kloner och lämnade vantarna där de blev kvar och gick därifrån muttrandes. Efter det började jag lägga märke till alla pälsklädda brudar. Jeans och pälsjacka. Pälsjacka och jeans. De flesta i högklackat, men en del vågad bryta mönstret och hade, håll i er, platta skor. Varför gör ni så? Det är inte coolt. Det är inte snyggt. Det är inte genomtänkt. Och det är definitvt inte stil.

En av mina vänner sa en grym sak nu sist vi träffades och jag blev sjukt imponerad. Hon klippte sig nyligen och det blev en jävligt cool, tuff och ovanlig frisyr. Hon funderade på om det var lite to much men efter att ha hört att rätt många har en light variant av denna frisyr så valde hon att göra den annorlunda. Och för att tillägga var hon bland de första att ha det så öht och det kallar jag stil. Varför är folk så förbannat tråkiga? Jag menar inte att man behöver sticka ut hela tiden och självklart har man ju liknande kläder, men när man har mer eller mindre exakt likadant? Nästan helt identiskt. Just jeans och päls, why??? Leggings också, såna där Gina Tricot-fula, som var så inne nu i somras. Hur kan man tycka att det är kul att gå ut och ha på sig något som hundra andra också kommer att ha?

Nu menar jag inte att jag ogillar mode eller inte följer någon trend alls, absolut inte. Jag läser ju Elle, Vogue, BON, Dazed & Confused och självklart nappar man på en del, men det är ändå absolut roligast att hitta saker som de tipsar är next big thing men som man själv redan har haft i ett år. Mode ska inspirera, väcka känslor, skapa stilar, inte klonas.


Foto: Dazed & Confused


Kommentarer
Postat av: Hella

Grymt bra inlägg! Hm skumt ändå det där med pälsjacka och jeans, jag har nog inte tänkt på det alls. Men så är jag ju räv också, blundar för allt obehagligt ;)

2010-01-22 @ 21:45:57
Postat av: Anja

Tack! Och oh yes my dear, de är överallt. Klart att stackars Räven blundar, man vill väl inte bli av med pälsen (det man inte ser...)

2010-01-22 @ 22:17:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0