Vitlök is my friend

Jag försöker vinna över förkylningen genom att överdosera vitlök. Vitlöksrostat bröd, vitlökspasta samt champinjoner med persilja och vitlök. Jag utgår från att det luktar lagom trevligt här, men jag ska ändå inte lämna lägenheten förrän på fredag.


Och så här i förkylningstider har jag två finfina vitlökstips i Stockholm:

  • Bröderna Olsson
Jag har inte varit där på säkert två-tre år och just idag hade det varit mer än passande. Nu vet jag inte om de fortfarande har samma meny som då, tål att kollas upp, men deras vitlöksräkor & avocado är galet gott och jag har ett svagt minne av att jag åt löjligt goda scampi där en gång. Jag blev själv förvånad över det eftersom jag trodde att maten skulle vara ungefär som inredningen. Jag hade dock fel, men mitt tips är ändå att gå dit rätt tidigt innan de röjiga kvällsbesökarna tar över. Jag må vara en anhängare av långt hår och skägg, men just där kan det vara lite to much, även om det med jämna mellanrum verkar dyka upp rätt kul folk där. Gardera dig inför höstens virusattacker och planera besöket här. PS Jag vågade aldrig testa vitlöksglassen!

Foto: fotosidan

  • Mamas & Tapas
Vi var ett par stycket där och käkade nu i somras. Fantastiskt gott som vanligt och väldigt, väldigt mycket vitlök. Det är inte så farligt dyrt heller, det blir ungefär som en vanlig middag. Tapasrätterna kostar 47 kr/st och det räcker faktiskt med tre eller fyra, men när man sitter där och börjar känna dofterna är det svårt att behärska sig. Tyvärr är det dock ett litet ställe och de har två sittningar så det är lätt att bli lite stressad. Jag för min del skulle heller sitta och mumsa på de smårätterna i några timmar i alla fall...Kolla in menyn här.

Foto: Gastrogate




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0