Le Rouge

Förra helgen bjöd jag min moster på middag på Le Rouge och jag kan lätt säga att det blev en fullträff. Jag har varit där tidigare och ätit i bardelen, alltså på Le Bar, vilket jag älskade från första sekunden. Men nu lyckades vi få bord i den "riktiga" restaurangen Brasserie Le Rouge. På Le Bar är det lite lättare att slinka in och ta ett glas vin eller beställa den goda franska asietten men när man ska äta på Brasseriet krävs det lite framförhållning. Jag förstår verkligen varför det är lite knepigt att få bord där, stället är ju underbart!

Personalen är helt fantastisk. Ödmjuk, observant, noggrann och genuint trevlig. Deras sätt kändes äkta, jämfört med många andra ställen där man får ett påklistrat leende och den obligatoriska frågan "Smakar det bra" utan att ens bry sig om svaret. Här var det annorlunda. Alla tog sig tid att förklara och dubbelkolla utan att stressa fram en beställning. Jag vet inte om jag någonsin har lämnat så bra dricks heller, men det var de värda.

Sedan har vi maten. Vi började med att dela på rökta räkor med aioli och vitlöksbröd. Till huvudrätt beställde vi grillad havsabborre, jag med pommes frites och min moster med potatismos. Vitt vin till det. Till efterrätt blev det så klart macarons, choklad och lemon curd. Skulle jag betygsätta maten så ger jag högsta betyg, i synnerhet när det gäller abborren. Alla kryddor, smaker, allting...ren perfektion. Eftersom jag inte äter kött brukar jag beställa fisk i olika former och jag kan nog säga att denna kvalar in på topp 3, tillsammans med fiskrätterna på Sjömagasinet och Sjöbaren i Göteborg.


Foto: bokatable.com

Kommentarer
Postat av: Sandra

Men åh vad mysigt det såg ut! Och vad hungrig jag blev när jag läste om abborren, det lät riktigt gott!

2011-06-25 @ 16:19:21
URL: http://regnsjuk.blogspot.com
Postat av: Hella

Bara en tidsfråga innan jag sätter min fot där nu. Låter så himla nice!

2011-06-25 @ 18:08:52
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: fifi

Wow, vilket ställe det verkar vara!



Haha, skönt att höra att det finns fler som är präktiga. Men visst var det inte så dumt att inte vara bakis idag när alla andra är det?

2011-06-25 @ 19:15:17
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: fifi

Precis, man måste ju inte fira som "alla andra" heller, utan kan fira på sitt eget sätt, som känns mindre konstlat och mer naturligt.



Hihi, det bästa med julen är maten tycker jag, älskar julmat!

2011-06-26 @ 11:48:24
URL: http://fififantastic.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0