Kalle Anka + Rödluvan = sant!

Och då menar jag inte Fredrik och Filippa! Det som jag tänker på här är den sagotrenden som verkar följa lågkonjunkturen aka dåliga tider. Ingen har väl missat Disneys intåg på modescenen eller olika konstnärers dissekering av kända sagor. Först har vi Galliano och Marc Jacobs:


Sedan kan man titta på konsten:
Wolfe Von Lenkiewicz


Miwa Yanagi



Det är ingen nyhet att tuffare tider följs av en mer lättsam trend. Det kanske också handlar om att gå tillbaka till det välbekanta och se det på ett nytt sätt. Under en rätt lång period har vi bombats av tråkiga rubriker om nedskärningar, uppköp och flytt av företag, skatter, miljö och nu senast vulkanutbrott och flygförseningar. När framtidsbilden blir alltför dyster så finns det nog ett behov av att krydda den, göra den lättare och fluffigare men med en underton av svärta. Sedan så när det börjar vända så står stora pengar på spel. Då gäller det för alla; modehusen, tekniknördar, matproducenter och klubbarrangörer, att haka på next big thing. Och här kommer alltså sagorna in.

Rosetter har ju varit högst aktuella ett bra tag nu. Jag själv har slitit för att hitta såna där röda Kajsa Anka-rosetter. Högkvarteret hoppar också på tåget och på lördag är det Disneyklubben. Kommer man utklädd som en Disneykaraktär så bjuds det på drinkbiljetter. Nu på vägen hem fick jag syn på en kille i svart skinnjacka med Disneyslottet på ryggen. Jag kunde knappt tro det men jag vågade inte stirra för länge. Han var stor och biffig och gick av vid Östermalmstorg.

Så mina vänner, dags att införskaffa Musse Pigg-öron och Kalle Anka-sjömanströja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0