Om att överge sina principer

Jag funderar på att försöka strunta i den här besattheten med pocketböcker och helt enkelt lära mig att gilla inbundna tegelstenar också. Det är ett antal böcker som jag verkligen, verkligen, verkligen vill ha och jag vet inte om jag kan vänta tills de kommer ut på pocket.

Till min stora förtjusning läste jag att en av mina favoriter, Haruki Murakami, har kommit ut med en ny bok. Jag har läst alla som har getts ut på svenska och blivit lika kär varje gång. Egendomliga personligheter och märkliga historier avlöser varandra tills man knappt vet ut och in och hjärnan jobbar på högvarv. Och att de sedan aldrig riktigt bleknar heller, det är inte många som lyckas med. Jag är dock inte säker på att hans senaste bok är lika "förvirrande", men ska tydligen vara den mest personliga: "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning".

Genom att använda dagboksutdrag, tidigare essäer och artiklar skapar Murakami en bok som säger mycket om hans romaner och hans livsfilosofi. Ytterst handlar det om att utmana sig själv: som att som femtioåring bestämma sig för att upprepa den klassiska maratonsträckningen i Aten under stekhet sol, vådlig trafik och till arrangörernas påtagliga ängslan och oro.


_______________________________________________________________________________________________

Sedan så har vi John Ajvide Lindqvist som har skrivit en ny bok nu, "Lilla Stjärna".


Lilla Stjärna är en historia om kärlek och besatthet, om en röst ifrån en annan värld och idoldyrkan driven till sin spets. Hur långt är du villig att gå för den du beundrar över allt annat?



Kommentarer
Postat av: F

Hårda böcker har också sin charm. En speciell känsla som pocketböckerna inte riktigt kan frambringa.



Så du behöver inte överge dina principer, bara vidga dem. :)

2010-04-25 @ 23:37:21
Postat av: Anja

Mjä. Kanske de gamla och slitna, de kan vara lite charmiga, det håller jag med om. Men jag får ingen speciell känsla, mest irritation över att den inte får plats i väskan, är jobbig att hålla i när jag ligger i sängen och läser och bara är omysig.

2010-04-26 @ 08:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0