Portobello Market goes Schweden

Nu i lördags invigdes den nya helgmarknaden på Gärdet. Den ska hållas varje lördag, 10-17, och ligger i närheten av Värtahamnen, vilket kan göra den till sommarens utflykt. Men att kalla den för Stockholms Portobello Market är väl lite att ta i. Och det är väl andra gången på kort dit som en marknad benämns på det viset. För några veckor sedan skulle ett område mer centralt byggas om och planerna var just dessa: en Portobello Road. Men varför inte kalla det hela, rätt och slätt, för vad det egentligen är: Gärdet Market/Marknad. Men ja, all reklam är en bra reklam. Nu har jag inte varit där än och jag tror att det säkert blir riktigt trevligt, men jag måste ändå erkänna att jag saknar Street. Det var underbart roligt då det begav sig och att strosa där på helgerna var mer regel än undantag. I synnerhet de dagarna då det var soligt, varmt, fullt med folk, min kompis F spelade och man stannade kvar för lite käk och ett glas vin.




Men i alla fall, tillbaka till Gärdet nu, så här skriver DN:
Agneta Banér betonar att det inte handlar om ännu en loppmarknad i Stockholm. Här rör det sig lite exklusivare föremål.
Ledorden för marknaden är vintage (både prylar och kläder), ekologiska produkter, antikviteter och design och hittills har många hugade hört av sig trots att hyran är betydligt högre än för vanlig loppis: 900 kronor för tre meter bordsyta.

Jag vet inte hur det funkar annars, men här är man i alla fall tvungen att ha F-skattsedel för att få vara med, alltså ha ett registrerat företag. Lite trist kan det ju bli om det enbart blir en massa små butiker som hyr in sig där för att göra reklam och bredda sin marknad... Ja, vi får väl se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0