Hade jag haft ett PayPal-konto...

...så hade jag avslutat det nu. Jag är mycket väl medveten om hur smidig tjänsten är och vilka fördelar som finns med PayPal, men är det värt det? Vill man verkligen använda en tjänst som har aktivt tagit ställning mott ett ...tja...fritt internet? Offentligt rum, offentlig granskning? Tydligen inte. PayPal har blockerat WikiLeaks konto, de har strypt donationerna, de har valt sida åt oss. Det är inte mitt eget val att blockera WikiLeaks, det är PayPals. Men ok, om det är så det ska vara, vad gör PayPal åt exempelvis rasistiska och nazistiska organisationer? Var drar man gränsen? Antagligen vid eventuell exponering av USA:s skit, vilket vi egentligen redan är medvetna om, men "makten" verkar vara beredd att utplåna internet och det som det står för för att rädda sig själv. WikiLeaks har orsakat turbulens, trampat på några ömma tår och att det mesta var trovärdigt säger sig självt. Ingen skulle bry sig så här mycket och få bla Mastercard, Visa och PayPal att lägga sig platt och ryggradslöst om det inte fanns någon sanning i det som avslöjats. Så, vågar inte PayPal stå upp för sig själva så får vi andra andra göra det. Hur man dock skulle klara sig utan Visa och Mastercard är en svårare fråga.



Kommentarer
Postat av: F

Tyvärr är det inte så enkelt. Jag är stucked with PayPal också... alternativet är att lägga ner all distribution av vår musik...

2010-12-09 @ 11:55:12
Postat av: F

...däremot kan vi försöka styra kunderna att handla via andra kanaler. Det ska göras.

2010-12-09 @ 11:56:27
Postat av: F

..vilket å tredje sidan leder till Visa och MasterCard. Vi får väl helt enkelt ge bort materialet ett tag i protest.

2010-12-09 @ 12:01:27
Postat av: Anja

Som sagt, som jag skrev i första raden, så är jag medveten om PayPals fördelar, eller hur? JAG hade sagt upp mitt konto, om jag hade haft ett.

2010-12-09 @ 12:28:54
Postat av: E

Paypal är märkligt. Min egna lilla erfarenhet av dem följer här: Man måste ha ett konto nästan för att kunna köpa och sälja på ebay. Men ibland får de för sig att nån kines har hackat ens konto och då måste man faxa in massa papper. Typ personbevis och andra handlingar, minns inte exakt för att styrka att jag är jag. Så låser de kontot under tiden och när de tycker man bevisat att man är den som har kontot och inte nån hacker i Kina så får man handla igen på ebay. En fis i sammanhanget men ändå!

2010-12-09 @ 21:35:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0