Ibland är en prickig penna bara en prickig penna

Igår köpte jag min fantastiska, vippiga kjol från Twist & Tango. Jag gillar det märket, det är inte första gången jag faller för deras kjolar. Men det är inte det som är poängen här egentligen, att jag gillar deras plagg alltså, utan egentligen att jag gillar vippiga kjolar. Med det menar jag en gammaldags, kanske å ena sidan lantlig känsla, men å andra sidan också gamla, rökiga lokaler och bullrig stämning. Idag insåg jag (även om jag har misstänkt det länge) att folk tror att jag gillar vissa saker bara för att de ser ut på ett visst sätt, inte för att just den där speciella tekoppen står för något annat än sina prickar.

Jag backar bandet och förklarar det så pedagogiskt jag kan nu. Som bekant gillar jag prickiga köksgrejer. Koppar, tekannor, stekpannor, ugnsfat. Och plåtburkar. Och gamla parfymflaskor. Och jag gillar också vippiga kjolar. Och fint papper, som min kjol var inslagen i. Silkespapper alltså. Rosetter. Skrivmaskiner. Gamla jordglob och skyltdockor. Linneskåp. Doftpåsar. Är det bara jag som ser ett mönster här? Eller en stil kanske. Men, problemet ligger nog i att jag inte alltid klär mig så, även om jag någonstans skulle vilja det. Jag går inte runt i mina fluffiga, volangkjolar och jag undviker att vara för uppklädd på jobbet (med det menar jag annat än svarta Cheap Mondaybyxor o kofta) och min lägenhet är inte så gammaldags som jag skulle vilja att den var. Men, och här kommer min bittra slutledning, folk fattar det inte.

Foto: tumblr

Idag var det en gräsligt ful, prickig klänning jag såg, som en bekant absolut måste visa mig eftersom den är (ja, ni fattar) prickig! Alltså tror man att jag gillar prickigt för att det är prickigt. Aldrig i mina vildaste drömmar skulle jag ta på mig en sådan "hipsterklänning"! Några på jobbet tyckte att vippiga kjolen är jag om jag verkligen trivs i den. Och att jag borde ha den på mig på jobbet också. Vilket inte kommer att hända eftersom den är just vippig, på sin höjd kommer jag att ha den på en stor fest...någon gång. Jag vet det, alla vet det, min garderob vet det. Och i mitt huvud har jag egentligen en cool inredning hemma, med en röd plyshsoffa, en gammal skrivmaskin, en metallskyltdocka med massa små ljus på, ett vitt runt bord och ett slitet linneskåp. I mitt huvud alltså. Där har jag också vippiga kjolar och rött läppstift kl 08.00 på morgonen. Overligt, men ack så viktigt. Som det ser ut nu så verkar folk tro att jag gillar bara...prickigt.

Kommentarer
Postat av: Mia

Det är bara att du tar på dig din vippiga kjol imorgon.

2010-12-10 @ 00:48:02
Postat av: Hella

Haha underbart inlägg! :)

2010-12-10 @ 22:47:00
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: Linda

Underbart inlägg verkligen, såå träffsäkert!

2010-12-11 @ 20:49:36
URL: http://www.prickigtochblommigt.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0