Lee Miller

Nu på söndag avslutas Lee Miller-utställningen på Millesgården och jag är så glad att jag kom på det i tid. Jag fick inbjudan till vernissage men som så många gånger är det roligare i teorin än i praktiken. När man får sådana roliga inbjudningar till utställningar och diverse event så kan man se sig själv mingla runt där, dricka lite vin, träffa roligt folk men när dagen D kommer så slutar det oftast med en kväll i soffan. Till mitt försvar ligger Millesgården på Lindingö och det är en bit att åka. Kanske. Eventuellt. Men i vilket fall, jag hade lovat mig själv att åka dit och nu är utställningen snart slut.

Den amerikanska fotografen Lee Millers verk har motiv hämtade från hennes liv som fotomodell, umgänget med de franska surrealisterna och även från hennes uppdrag som krigsfotograf. Hon lär ha upptäckts av mannen som stod bakom Vogue då han räddade henne från att bli överkörd. Modellyrket lockade inte lika mycket som livet bakom kameran och hon flyttade till Europa för att studera konst. I Paris träffade hon Man Ray och blev hans fotoassistent, modell och älskarinna. I början av världskriget var hon en av de första och väldigt få kvinnor som rapporterade direkt från stridszonerna.

Lee Millers bilder och artiklar från kriget vittnar om stor medkänsla med dess offer och verkliga hjältar; vanliga sol­dater, flyktingar, sårade, sjukvårdspersonal, civila. Höga officerare och krigets tekniska aspekter var hon mindre intresserad av. Och hela tiden hade hon sin intuitiva blick för mode och stil påkopplad – hon jobbade ju åt Vouge: ”Överallt på gatorna sågs dessa fantastiska flickor, cyklande, klättrande upp i stridsvagnstorn. Deras uppenbarelse var besynnerlig och fascinerade mej, efter min tid i det formella och stela England. Svävande kjolar, smala midjor. De var topptunga med sina uppbyggda pompadourfrisyrer och svängande flätor där de gick i sina klumpiga kilklackade skor.”
Populärhistoria

Lee Miller var med vid andra världskrigets slut då amerikanska trupperna gick in i Tyskland. Hennes bilder publicerades under, av henne själv valda, rubriken: Believe it!



Var: Millesgården, Herserudsvägen 32 Lidingö
Vägbeskrivning finns här
Öppettider: vintersäsong tis-sön 12-17
Entré: vuxen 90 kr, pensionärer och studenter 65 kr, fri entré t o m 19 år.








Kommentarer
Postat av: Bargello

Very nice website !!! i just surfed by...keep up the good work ! fussball

2011-01-24 @ 20:43:09
URL: http://bargello.blogimagine.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0