Sommarläsning

Ok, nu är det gjort. Jag vann över min motvilja när det gäller inbundna böcker och beställde just två stycken: Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist och Just Kids av Patti Smith. Jag har haft en tuff vecka och kände nu att jag ville belöna mig själv med något extra trevligt. Finns inget bättre än två nya böcker. Ibland kan jag längta något så fruktansvärt, lite som att vänta på att en vän ska komma förbi men ändå ännu mer. Jag går ju runt nu och ser framför mig hur jag ligger ute i gräset, äter en kanelbulle och läser Lilla stjärna. Och jag blir lycklig bara jag tänker på att de snart är på väg till mig.

Foto:tumblr

Det här med sommaren alltså; jag har alltid både älskat och hatat den. Lika mycket som jag har längtat till sommarlovet har jag också fasat för slutet. Skolavslutningarna till exempel väcker alltid en lite vemodig känsla. Man blir ju lite rörd och nostalgisk av allt firande, men ändå så har jag alltid vetat att jag har hela sommaren framför mig. Det riktigt jobbiga är dock att tänka på hur det känns när sommaren börjar närma sig slutet. När jag var liten kunde jag rentav få ångest av att tänka på det och försökte alltid prata bort allt som handlade om att köpa ny skolväska eller nya gympaskor. Äkta illamående kunde infinna sig på två sekunder och hela sommaren kändes som en sorglig mellanepisod. Allt det jag skulle göra, hann jag verkligen med det? Och sen när man blev äldre och skulle fira midsommar med allt vad det innebär så blev det också en jobbig brytpunkt. Inte bara det faktum att man har längtat och haft stora förväntningar (och det blev aldrig som jag hade trott) utan också att sommaren ändå snart tar slut.

Foto: weheartit

Det som dock gjorde mina sommrar till nästintill perfekta är alla böckerna. Det är helt underbart att bara sitta ute och läsa, men det som ändå är snäppet bättre är sommarregnet. Man sitter hemma med balkondörren öppen, det doftar av vått gräs och värme och det är bara att glida in i böckernas värld. En av böckerna i Fem på äventyr-serien minns jag fortfarande så bra. Stämningen, doften, till och med maten jag åt när jag läste den...och det var 20 år sedan. Jag har en känsla av att dagens inköp, i synnerhet Lilla Stjärna, kommer att få en viktig uppgift denna sommar. Jag vet redan att den kommer att vara otäck och obehaglig och alldeles alldeles underbar.
_______________________________________________________________________________________________

Kommentarer
Postat av: Hella

Jag förstår vemodet. Fint inlägg. Precis så jag känner också, dubbla känslor inför sommaren. Mamma säger alltid "sommaren är kort" och sånt grejer. Haha då blir jag sur på riktigt. Rub it in liksom :P Jag tänkte beställa några nya pockets nu snart från Adlibris inför sommaren iallafall :)

2010-05-27 @ 12:01:28
Postat av: Anja

Haha, oh yes, jag vet! Det är precis vad man inte vill höra. Vad ska du beställa förresten?

2010-05-27 @ 12:52:59
Postat av: Hella

"I trygghetsnarkomanernas land", "Gunnar" av Bob Hansson (Gillade du den btw?) och Mia Skäringers "Dyngkåt och hur helig som helst". Men listan hade kunnat göras väldigt låååååång om jag hade haft mer pengar.

2010-05-27 @ 13:51:51
Postat av: F

Bra gjort! Njut av böckerna.

2010-05-27 @ 15:10:41
Postat av: Anja

Tack F! Du kan få låna sen om du vill.

2010-05-27 @ 15:51:14
Postat av: F

Räknar med det. :) Kan du kanske hinna med Ajvides nya till nästa helg? :D

2010-05-27 @ 19:18:13
Postat av: Mia

Känner precis likadant men för min del var det "Tvillingarna på Sweet Valley High" som gällde. Tack för tipset förresten, nu har jag läst "Flickan från ovan" och ska beställa "Lilla Stjärna".

2010-05-28 @ 10:09:12
Postat av: Anja

F: kanske. Böckerna är skickade idag så det är inte omöjligt.



Mia: Haha, Tvillingarna! Det var som fan! Hade glömt bort den serien helt. Jo, Flickan från ovan är jättebra som bok, men tyvärr så kan jag inte säga detsamma om filmen. Den är helt ok om man inte har läst boken.

2010-05-28 @ 14:54:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0