Fiskartorpet på Norra Djurgården

Det tog mig fem år att inse att jag bor precis i närheten av Fiskartorpet, världens minsta skidort. Jag har ofta gått förbi där och sett hoppbacken på andra sidan viken, men alltid trott att det egentligen inte var en riktig hoppbacke eller att det var så gammalt att det bara stod och ruttnade. Ack så fel jag hade! Efter en promenad igår fick jag ett infall och googlade på Fiskartorpet och blev riktigt förvånad över sökrestultatet.

Fiskartorpet har i över ett sekel varit en mötesplats som inspirerat och lockat fram kreativitet bland skid- och sportintresserade stadsbor. Men vi tar det från början. Fiskartorpet är ett historiskt område och frisksportanläggning på Norra Djurgården. Torpet har fått sitt namn efter Kungliga Djurgårdens äldsta hus, nämligen Karl XI fiskarstuga från 1680-talet. Stugan var, när den byggdes en av de få byggnaderna inom den inhägnade kungliga jaktmarken.

På 1890-talet byggdes en av sveriges första hoppbackar, den så kallade "självmördaren" Den 21 februari 1904 invigdes en ännu större backe med torn. Stugor byggdes, allt för att få folk ut i naturen, och Fiskartorpet blev den första etablerade anläggningen i Sverige. Mitt emellan Fiskartorpets friluftsgård och Karl XI:s fiskestuga ligger Kristinaladan. Sedan 1997 har Molière Ensemblen sin fasta scen där. Byggnaden är uppförd på 1600-talet. Efter en varsam renovering är den idag en intim teater.

Foto: stockholm stad

På mitten av 1960-talet när utförsåkning blev en alltmer populär fritidssport i Sverige vintertid var det ont om bra skidbackar i Stockholmstrakten. Fiskartorpet var proppat med skidåkare, både på helger och vardagskvällar genom att de tidigt ordnade med kvällsbelysning i den stora skidbacken vid sidan av hopptornet. Fiskartorpet blev det mest populära skidcentrat för stockholmare från de norra delarna av staden. Mellan 1982 och 2005 stod Fiskartorpets hoppbacke oanvänd och började förfalla. Men hösten 2005 renoverades hoppanläggningen och i  februari 2006 hölls invigningen av den nyrenoverade backen. Första veckan i mars hölls den första tävlingen där. Sedan dess har vintrarna varit alltför snöfattiga för backhoppning och idag finns där en restaurang och konferensanläggning.

Info: wikipedia och Fiskartorpet


Kommentarer
Postat av: F

We are so going to go there!

2010-11-18 @ 15:53:55
Postat av: Matilda

Se där! Där lärde du dig något nytt! :)

Måste dock fråga, är du en av dem som tar foto med iPhone med en app som sen berättar var du befinner dig och vad det är för något du står och tittar på?

Inget ont, ifall du är det. Jag har bara roat mig med att observera hur folk hanterar sina iPhones här, de är helt absorberade i dem och tittar knappt på var de går (vilket de i deras värld inte behöver göra eftersom de har en gps-vägvisare i telefonen som berättar när de ska svänga...)

2010-11-18 @ 22:40:59
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Anja

Matilda: big no no! För det första så äger jag inte ens en iPhone, för det andra så är det lite just därför som jag inte har en sån. Folk blir bara märkliga (minst sagt). "Varför titta på omgivningen, appen säger allt. Och varför äta mat och umgås när vi i stället kan fota och lägga upp bilder på hur vi umgås". Doooh! Jag är mer den som smsar o ringer, tar någon bild då och då, inget mer avancerat. Vågar knappt uttala mig negativt om iPhones, blir väl halshuggen eller nåt...

2010-11-18 @ 23:47:32
Postat av: Anja

F: klart vi ska, tror att det är grymt najsigt där1

2010-11-18 @ 23:48:22
Postat av: F

Jag är en sådan, Matilda! :D



Anja, jag håller på att putsa giljotinen i detta nu. ;)

2010-11-19 @ 23:42:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0