Abduktion

Både på jobbet och i skolan arbetar jag nästan uteslutande med kvalitativa metoder. I samband med seminarieuppgiften som jag skrev om tidigare, och som handlar dels om den kvalitativa metoden och dels om källkritik, vilket givetvis hänger ihop, googlade jag på abduktion. Nu ska jag inte fördjupa mig i varken min uppgift, tentan, metoder eller begrepp, utan tänkte på att det är rätt roligt att läsa på wikipedia ibland. Så här står det om abduktion:

  • En filosofisk term besläktad med både induktion och deduktion, där forskaren rör sig mellan teori och empir och låter förståelsen successivt växa fram
  • En anatomisk, kinesiologis term som avser rörelse av en kroppsdel i frontalplanet (vänster-höger) från kroppens centralaxel. Exempel på abduktion är när man för isär benen eller armarna.

Kommentarer
Postat av: Hella

Det här blogginlägget/ordet abduktion påminner läskigt mkt om rörelseläran från massörutbildningen ;)

2010-10-22 @ 22:33:15
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: Anja

Vi gör så här: jag håller mig till punkt 1, du tar punkt 2. Det blir bäst så ;-)

2010-10-22 @ 22:41:40
Postat av: Fotograf Jenny Eriksson

SVAR: Ja det är en tröst när det är höst det där med att förlora sig i böcker och oh ja jag håller med, i den koppen smakar det lite extra gott att dricka te ur (eller bara vanlig mjölk som jag föredrar ibland)

Ha en fortsatt fin kväll!

2010-10-22 @ 23:30:00
URL: http://fotografjennyeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0