Rosa band eller lila tröja?

I onsdags uppmanades vi att bära något lila just för att säga att kärlek är kärlek, oavsett kön. Det var en grupp på Facebook som ca 100 000 personer gick med i och även om det egentligen inte är en större procentandel det handlar om så var det ändå en viktig sak. HBT-personer är fortfarande de andra, de som många tittar snett på och viskar om, de som det i värsta fall kan gå riktigt illa för. I gruppen berättades det som unga pojkar som hade tagit sina liv på grund av mobbningen som de hade utsatts för. Och varför? De mobbades på grund av sin sexuella läggning. Att kyssa sin partner offentligt är allt vanligare, men det är fortfarande långt ifrån enkelt och en naturlig sak att göra. Många drar sig för att göra det, många vågar inte. Av denna anledning skulle vi bära ett lila plagg för att säga att det blir bättre och att visa att man faktiskt tycker att det är kärlek som kärlek, varken mer eller mindre.

Jag hade på mig ett lila plagg, givetvis. Jag sprang på Tiina Rosenberg som kom till en föreläsning i sin lysande lila vinterjacka. Flera av mina kursare hade lila kläder, mössor, vantar. Verkligen underbart att se för det är viktigt att ta ställning i de frågorna. Att rygga tillbaka eller vara öppet äcklad när två tjejer eller killar kysser varandra är vardag, att visa sitt stöd kan man göra åtminstone en gång om året. Man fick helt enkelt möjligt att kliva fram och visa att man faktiskt stödjer medmänskligheten och att allt det där inte är mycket att gnälla om.

Men det var någon som undrade om rosa bandet och varför jag aldrig skulle ta på mig något sådant. Nej, det skulle jag faktiskt inte, varken rosa eller blå, och jag kommer inte att göra det i framtiden heller. Jag kan köpa det eller bidra till forskningen på annat sätt, men jag skulle aldrig gå runt med ett rosa band fäst på jackan. Vad är poängen? Att visa att jag minsann har donerat lite pengar? Eller att jag vill bekämpa bröstcancern? Det vill väl alla, så det är inte så att jag tar en ställning där. Jag köper gärna varor där ett antal kronor går till cancerforskningen men jag gör inte om min blogg till rosa. Men visst, man kan också se det som en påminnelse om att vi inte har vunnit över den och att mer forskning behövs, men jag tror tyvärr inte att det är någon större risk att man missar det.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Så här skrev jag om rosa band för två år sedan:

http://mystiskt.blogspot.com/2008/10/ett-litet-rosa-band.html



Jag hade inget lila på mig, inte med flit i alla fall. Dels för att jag uppriktigt sagt glömt bort det, tror inte det uppmärksammades här i Storbritannien. Och dels för att min enfaldiga skeptisism undrar om de lila kläderna verkligen motverkar hatbrott och trakaserier. Och om de lila kläderna gör att homosexualitet blir lagligt i alla länder och att äktenskap mellan två av samma kön tillåts överallt.

Men visst, lila är en fin färg och det är en god tanke bakom. Det är nog bara jag som är trångsynt... :s

2010-10-30 @ 00:04:55
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Anja

Men exakt Matilda!!! Du satte verkligen ord på hur jag känner,det har blivit en kommersiell ploj. Precis! Det är faktiskt skönt när någon annan uttalar det som man själv har försökt formulera men inte riktigt fått till.

2010-10-30 @ 08:54:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0