Typer och stereotyper

Etnologiska avdelningen på Stockholms Universitet och Högre seminariet i etnologi bjuder in till öppen föreläsning med Richard Dyer nu på onsdag. Nu har jag inte läst mer än några enstaka texter som Dyer har skrivit, men det lilla jag kan om honom är oerhört intressant. Jag har hänvisat till honom i en av mina uppsatser när jag klargjorde min syn på stereotyper. Dyer gör en distinktion mellan typer och stereotyper, vilket föll samman med min egen åsikt om hur man ska förklara begreppet stereotyp.

När det handlar om typer så menar han att dessa hjälper oss att förstå omvärlden. Vi människor behöver klassificera det som vi ser omkring oss och för att kunna göra det behöver vi en typ som förklarar för oss vad som är vad. Vi behöver kunna tolka människor, ting, företeelser och göra vår värld begriplig genom typer. Vi kan väl säga att vi "vet" något om en person genom att koppla henne till vissa typer (kön, klass etc). Stereotyper å andra sidan handlar om att reducera typen till några få enkla karaktäristika som är lätta att komma ihåg och faktiskt erkända av resten av världen (ex "zigenare stjäl"). Det behöver dock inte handla om att enbart förenkla, man kan överdriva, tilldela eller reducera och essentialiserar vissa egenskaper ("det ligger i deras natur att stjäla"). Här skapas också den välkända "Vi" och "De andra"-tanken, där normalt och onormalt har en grundläggande roll.

Föreläsningen är öppen för allmänheten med för att vara säker på att få en plats är det bra att meddela sin närvaro. Mer info om tid och plats, samt kontaktinformation finns här.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0