Dirty Projectors + Björk

Dirty Projectors har jag gillat från första stunden, men vårt förhållande har gått upp och ner lite. För något år sedan spelade jag sönder Thirsty and Miserable men behövde sedan ta en paus. Men sedan kom deras nya album, Bitte Orca, ut och jag fastnade igen. Cannibal Resource är exempelvis en helt fantastisk låt!

Björk å andra sidan har jag aldrig fastnat för. Jag älskar henne som konstnär, modeikon, skådespelare och aktivist men hennes musik har jag alltid haft svårt för. Problemet har alltid legat i att jag har haft svårt att ta till mig den, hur mycket jag än försökte. Men Björk fortsätter ändå att imponera och nu senast i samarbetet med Dirty Projectors, vilket känns mer än intressant:

Mount Wittenberg Orca


Tidigare i år släppte de Mount Wittenberg Orca där överskottet går till att skydda marina platser i världen. Som en gammal Greenpeace:are och trogen miljöpartist känns det lite extra eftersom just marina reservat (tillsammans med gmo-mat) var en av mina hjärtefrågor.

Låtarna på "Mount Wittenberg Orca" är inspelade i Dirty Projecters hemkvarter i New York och var från början specialskrivna för en välgörenhetskonsert som hölls i det stora äpplet förra året. David Longstreth i Dirty Projecters har tidigare sagt till Stereogum att alla intäkter från "Mount Wittenberg Orca" kommer att gå till projekt som jobbar med att skapa internationellla marina skyddsområden. (Gaffa)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0