Falling Skies

Ikväll börjar Canal + visa Falling Skies, en postapokalyptisk serie om aliens och mänskliga rebeller. Jag har redan sett hela säsongen och jag måste säga att jag faktiskt gillade den men dock mest i ett avslappninssyfte (trots bang bang, fula aliens, människans nästan totala utrotning och annat läskigt). Den är gjord av ingen mindre än sci-fi-kungen Steven Spielberg och självklart är den lite barnsligt smart. Jag älskar sci-fi, jag älskar aliens, jag älskar i stort sett allt i den genren, men jämfört med exempelvis Battlestar Galactica så är den mycket, mycket enklare. Men det är också det som är bra. När man kommer hem efter en arbetsdag så är det skönt att bara släppa allt från situationen i Afrika, SLs prishöjningar och regnet. Det är bara att bänka sig framför tv:n/datorn och heja på dem som kickar alien as.


Serien handlar alltså om en alieninvasion som innebär att 90% av jordens befolkning utrotas. Men en liten grupp överlevare finns, rebellerna, som slåss mot dessa spindelaktiga varelser och deras robotar. I centrum står en historieprofessor med sina tre söner och självklart finns det en del militär och en grupp civila. Ja, så som det brukar vara i sådana serier.

Det tråkiga är dock att den påminner så mycket om Walking Dead att jag ibland blandar ihop alla personer och tror för några sekunder att det är zombierna som dyker upp runt hörnet. Byt ut zombierna i Walking Dead så har du Falling Skies…och även om jag låter negativ just nu så är det ändå en serie som jag inte kunde låta bli att följa. Rätt enkel, rätt mycket som så mycket annat, men rätt så ”mysig”.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0