1Q84 på svenska

Jag loggade just in på Adlibris för att beställa Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning när jag insåg till min stora glädje att även hans mastodontverk 1Q84 finns nu översatt till svenska. Jag vet, det blir mycket prat om Murakami, men jag är så glad att han förhoppningsvis har fått den status han förtjänar även i Sverige. Med det menar jag inte att han ska bli litteraturens svar Skansen och Abba men risken är dock överhängande. Även den som aldrig läser böcker känner till Murakami men av någon anledning har det fortfarande inte skrämt iväg mig.

Hur som helst, 1Q84. Herregud, jag visste att den var på gång men inte att det var så här snart. Det är en trilogi som är typiskt Murakamisk: sanning, tid, världen, kärlek, förflutet, nuet, framtiden. Vad är sanning? Är världen verkligen så som vi uppfattar den? Hur mycket kan man sträcka ut tiden? På Adlibris finns nu första och andra boken och jag antar att den tredje också är på gång. Men här kommer det välbekanta kruxet. Köpa inbunden eller vänta på pocket? Helt ärligt så finns det inget trevligare än en sliten pocketbok som man kan ta med sig överallt. Men visst, inbundna böcker är snyggare i bokhyllan, men det är nog inte det som är det viktiga. Jag tror att 1Q84 blir sommarens självklara läsning och att släpa runt på en tegelsten känns så där kul. Nej, jag ska behärska mig och vänta ett par månader innan jag slår till...och helt plötsligt längtar jag ännu mer till sommaren och dagar som denna.


Kommentarer
Postat av: F

Ahhhh, det var en najs dag! :)

2011-03-23 @ 17:22:06
Postat av: Anja

Oh ja! Helt perfekt faktiskt.

2011-03-23 @ 17:44:53
Postat av: Sandra

Men åh, är det sant?? Hur ska jag kunna behärska mig och vänta på pocket? Det kommer ju aldrig gå... Kanske blir det tegelstensköp när pengarna kommer. Så jäkla underbart, tack för att du uppmärksammade det åt mig. :D

2011-03-23 @ 20:05:23
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: Anja

Sandra: jag veeet! Jag har löjligt svårt att behärska mig nu...och för att motivera mitt köp kan jag säga att en tegelsten är ett bra självförsvar också. Två i ett lixom ;-)

2011-03-24 @ 16:13:49
Postat av: Hella

Den där bilden är så himla himla fin på dig.

2011-03-24 @ 21:18:07
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: Anja

Hella: Tack! Det där är ren och skär njutning! I löööv!

2011-03-26 @ 12:43:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0