Earth Hour - ge naturen en timme

Ikväll är det Earth Hour, vilket känns oerhört passande just efter kärnkraftkatastrofen i Japan. Jag vet dock inte om det får folk på andra tankar men det är alltid något. Dock kan jag inte sluta förvånas över vissa människors egoism, inklusive det egna välbefinnandet framför deras barns framtid. Kortsiktighet och egoism verkar vara goda vänner, tillsammans med förnekelsen. Och när det väl händer något, då är det försent att ändra sig. Så borde vi egentligen inte tänka om innan det urartar ännu mer? Jag vet, det finns folk som håller med mig och som gör det bästa av situationen men sedan finns det folk som inte kommer att lämna sina bilar hemma, som inte börjar källsortera, som inte väljer miljövänlig el, som skiter blankt i föroreningar så länge de själva vinner på det. I just den här stunden ja. Och då spelar det ingen roll vad man säger, de ändrar sig nog inte. Men man kan ändå försöka. Eller vill vi att det ska ut så här?






Fler foton finns här.

Pripjat/Tjernobyl. Spökstad. 50.000 invånare evakuerades. Husdjuren fick stanna kvar. Katterna jamade, hundarna sprang efter sina ägare som åkte iväg i överfulla bussar. Idag finns det inte mycket kvar av Pripjat och om ett antal år kommer inte staden att existera längre. Alls.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Det är helt sinnessjukt hur vissa människor resonerar. Som det här med Earth Hour: folk envisas med att säga saker i stil med "Vaddå, en timme hit eller dit spelar ju ingen roll, jag tänker åtminstone ha datorn på, jag stänger ändå av den inatt" och jag vill bara ruska om dem och skrika "NI FÖRSTÅR JU INGENTING!" Visst, en timme kanske inte gör nämnvärd skillnad, men om ALLA gör vad de kan under den timmen så kommer det faktiskt att göra en viss skillnad. Dessutom är det en MANIFESTATION, den existerar för att få människor att tänka till och göra skillnad även i framtiden. Tycker att det är ett fantastiskt initiativ och ikväll släcker vi alla lampor, datorer och TV-apparater i vårt hem i alla fall.

2011-03-26 @ 15:36:06
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: Anja

Jag blir alltid så glad av dina kloka ord! Precis, det är en manifestation och att heller välja att inte göra något allas eftersom det här "ändå bara är en timme hö hö bröl bröl" är fan inte klokt! Brukar också släcka ner allt och tända ljus, dricka lite vin och bara ha det trevlig. Och i ärlighetens namn så är det förbannat skönt med mörkret och tystnaden ibland.

2011-03-26 @ 15:54:56
Postat av: Mia

Eller hur?! Och det här med att man struntar i att byta glödlampor för det är ingenting jämfört med stora, "riktiga" problem. Men nånstans måste man ju börja. Happy Earth Hour!

2011-03-26 @ 17:51:28
Postat av: ljungberg.

Jag är nog lite skadad, istället för att tänka på hur hemskt det är med den övergivna staden tänker jag på hur snygga alla bilder är och tänker på hur häftigt det hade varit att promenera omkring där...

2011-03-27 @ 23:35:13
URL: http://lowfidelity.blogg.se/
Postat av: Anja

Jo men så tänkte jag också. Nu kan man gå på guidade turer där men hela känslan av en övergiven stad är...jag vet inte, bara obehaglig. Tänkte på Walking Dead när jag såg bilderna. Övergivet, förvuxet och helt tyst.

2011-03-28 @ 12:52:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0