Kött är gött...eller?

Läste i DN nu i helgen om att svenskarna äter allt mer kött. Är inte det lite märkligt? Jag har inte ätit kött på ett antal år nu och visst slinker det ner någon bit när jag hälsar på familjen men jag själv vill inte stödja produktionen genom att köpa det. Och det är inte det att jag inte tycker är gott. Det är det. Jag har inte blivit en sådan vegetarian som tycker att det är äckligt eller att jag inte minns hur det smakar. Herregud, jag åt kött i 20 år, klart jag vet hur det smakar. Och det rent etiska om huruvida man ska äta djur eller inte är heller inte helt avgörande förrän jag sitter där och tittar på en blodig köttbit eller ser bilder på Stockholms senaste innemat, nämligen spädgris. Då blir jag äcklad men inte tillräckligt för att jag ska välja bort skinkan på julafon. Man kan alltså summer mitt köttätande till tre-fyra bitar ca två gånger per år. Men den egentliga anledningen till att jag väljer bort det är miljön. Hört talas om växthuseffeken? Det är framförallt nötköttsproduktionen som bidrar till det och alla galna transporter av det. Djurhållningen, som både är skadlig för miljön och oerhört vidrig för djuren, är nog mina starkaste argument till att avstå från kött eller åtminstone skippa billighetsköttet och se till att köpa från bra svenska gårdar (om man nu måste äta det). Men det verkar som att folk inte vill se...som vanligt när det kommer till miljön. Billigt och gött, vårt samhälle i ett nötskal.

Foto: Simon Ljungberg

Talande bild...jag kan nog sammanfatta hela mitt inlägg med den. Vill dock påpeka att jag inte vet tanken bakom den och väljer att tolka den på mitt sätt här.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag är inte jätteinsatt i detta, och köper inte heller kött jätteofta, men när jag gör det väljer jag att köpa svenskt kött just på grund av att de djuren har haft det bra och att transporterna varken är jättelånga eller plågsamma för dem.



Sv: Samma här, ska bli spännande hur de har fått till det! :)

2011-03-28 @ 14:02:29
URL: http://aicha.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag har och har länge haft tankar på att bli vegetarian, av alla anledningar du nämner. Men jag känner att jag har för dålig koll på hur man får i sig rätt näringsämnen och så vidare. Särskilt nu när jag har en liten Vide som helst ska växa och bli stor, jag känner att jag vill "veta vad jag gör" om jag ska mixtra med hans kost. Men jag beundrar folk som fixar det. Det är nog till stor del lathet som gör att jag inte tar tag i det och lär mig om det. Försöker ändå dra ner på kött så långt det går, men... på det stora hela har jag en del kvar att jobba på, om man säger så. All cred till dig! :)

2011-03-28 @ 15:41:00
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: Anja

Åsa: nämen precis. Jag menar heller inte att man måste sluta äta kött, snarare att tänka över sin konsumtion.



Sandra: jag förstår precis vad du menar. Jag äter dock fisk och skaldjur så jag kallar mig inte vegetarian.Precis som du säger så är det svårt att få i sig allt man behöver och sedan så känns det inte så fräscht att äta en massa frysta halvfabrikat heller, så som veg mat ofta är (om man inte äter färsk tofu etc men även det tröttnar man på rätt snabbt). Du kanske ska testa med att äta vegetariskt en dag i veckan, sedan kanske fisk etc 2-3 dagar och resten kött? Du gillar ju ändå sushi =)

2011-03-28 @ 16:17:55
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Så sunt tänkande. Jag är vegetarian och har varit det i sju-åtta år. Innan dess hade jag köttvanor liknande dina. Jag åt en hamburgare någon gång då och då, åt kött när det bjöds samt leverpastej på julafton, hehe. Om alla i Sverige bara åt vegetariskt sådär en gång i veckan så skulle det ändå påverka hur mycket som helst, man behöver ju inte ta det till extremerna liksom om man inte är som jag.

2011-03-28 @ 22:27:32
URL: http://emmasays.se
Postat av: Anja

Emma: Nämen exakt! Det skulle ju räcka med bara en eller två köttfria dagar för att göra skillnad, faktiskt. Och jag är imponerad att du har varit veg så länge!För mig är det ca 4 år nu och jag tänker verkligen fortsätta med det.

2011-03-29 @ 09:49:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0