Damages

Ibland är det så skönt att inta soffläge och sträckkolla på en hel säsong av en tv-serie. När man har haft mycket annat att tänka på är det helt underbart att förflyttas till den fiktiva världen och släppa allt annat för minst 45 min. I mitt fall blev det dock över fyra timmar igår. Jag började kolla på den på SVT Play men att gå runt och vänta i en hel vecka på nästa avsnitt var inte så lockande, nästintill omöjligt.

Damages är, för den som har missat den, en invecklad och faktiskt riktigt cool thrillerserie. Den är snygg och väldigt välgjord, vilket får i stort sett alla andra serier i denna genren att framstå som enkla och ganska så ointressanta. Storyn kretsar kring stjärnadvokaten Patty Hewes (spelad av Glenn Close) och hennes medarbetare på advokatbyrån. Trots att hon är en beräknande och hård person som går över lik för att vinna, trots att hon spelar mind games med sina medarbetare, trots att hon kan vara en riktig jävla egoistisk och manipulerande bitch så älskar jag ändå henne. För hon har ju trots allt vissa moraliska värderingar under den iskalla ytan.

Jag har bara sett den första säsongen nu och den börjar med att den nyutbildade advokaten Ellen Parsons får jobb på Hewes And Associates. De befinner sig också mitt i ett svårt fall med korrupta, högt uppsatta, människor som gör allt för att försvåra jobbet för advokaterna. Varför just Ellen Parsons blev anställd är en av frågorna, då hon inte alls är Pattys typ av advokat. Nutid och dåtid blandas genom snygga flashbacks och man får veta väldigt mycket om karaktärerna. Och man älskar dem allihopa! Jag bryr mig innerligt om hur det ska gå både för Ellen, vars liv har blivit ett tufft och deppigt pussel, och för Patty som kanske ändå borde stå till svars för sina handlingar. Inte minst för det som gör mot Ellen.

Kommentarer
Postat av: emelie

åh nu blev jag sugen! följer så få tv-serier just nu, faktiskt inga alls. men en eller två borde man ju kunna hålla koll då :)

2011-05-18 @ 13:50:40
URL: http://emeliebodilelisabet.blogg.se/
Postat av: fifi

Jag älskar att sträckkolla på serier! Ser jag en bra serie är det ju nästan plågsamt att gå och vänta på nästa avsnitt.

2011-05-19 @ 10:22:35
URL: http://fififantastic.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0