Patti Smith får Polarpriset

Jag började dagen med att klaga, vem gör inte det när det snöar i maj, men sen läste jag DN. Världens bästa Patti Smith har tilldelats årets Polarpris! Jag kan inte komma på någon alls som skulle passa bättre, hon är en bra vinnare. Motiveringen lyder:

Genom att ägna sitt liv åt konst i alla former har Patti Smith visat hur mycket rock'n'roll det finns i poesin och hur mycket poesi det finns i rock'n'roll. Patti Smith är en Rimbaud med Marshall-förstärkare. Hon har ändrat sättet en hel generation ser ut, tänker och drömmer. Med hennes unika artistsjäl bevisar Patti Smith gång på gång att folket har makten.



Jag läste Just Kids när den precis hade kommit ut. Trots att det var en ocharmig inbunden bok så släppte jag den inte ur sikte förrän den var slutläst. En historia som är så himla...fin. Så mycket kärlek och kreativitet. Man slungas tillbaka till 60-70-talets New York och konstnärskretsar som man bara kan drömma om idag. Det var en tid då riktig musik och konst skapades. En tid då man offrade mycket för att befinna sig på rätt plats. Svårigheter och motgångar var vardag men man skapade ändå något bestående.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Åh, Just Kids står i min bokhylla och väntar på att bli läst. Skönt att höra att den är bra. :)

2011-05-03 @ 12:33:18
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Postat av: Hella

Riktigt bra skrivet! Ska också läsa den.

2011-05-03 @ 17:59:00
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: F

Synd bara att det är ett så sunkigt pris.



Jag tycker inte att Polarpriset är värt Patti Smith.

2011-05-04 @ 13:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0