SlutWalk Stockholm: för att vi har fått nog

I fredags var vi på Marie Laveau. Det var Bangers n' Mash, en bra klubb som oftast lockar till sig bra folk. Men det var fredag, vilket också betyder yngre folk, mer fylla, stök och skit över hela stan. Jag gillar inte att gå ut på fredagar men just den här klubben har jag svårt att säga nej till, oavsett dag. Tills nu. Vet ni vad, egentligen borde jag fortsätta gå dit, bara för att. För att jag kan liksom. Bara för att inte diverse drägg ska få ta över stället. Och för att de inte ska tro att deras handlingar, som motsvarar en amöbas intellektuella nivå, ska skrämma iväg mig. Egentligen. Men samtidigt så vill jag inte beblandas med människor som inte vill förstå ett nej. Vi löste problemet rätt bra i fredags men vill jag verkligen behöva göra om det? Jag vill inte behöva putta bort närgångna personer. Jag vill inte behöva slänga ett glas vatten över dem. Jag vill bara att folk ska kunna ta ett nej. En gång för alla, nej är alltid ett nej. Har vi inte lärt oss det vid det här laget?

Hade jag varit i Stockholm på lördag så hade jag defintivt varit med på SlutWalk. Från fördomsfullhet - mot medvetenhet. SlutWalk föddes i Toronto, efter ett uttalande från polisen angående sexuella övergrepp och vad kvinnan i fråga råkar ha på sig just då. "I've been told I'm not supposed to say this – however, women should avoid dressing like sluts in order not to be victimised". Inget nytt direkt, visst känner vi alla igen det? Skuldfrågan. Vems fel är det? Hur man egentligen ens kan tänka tanken att det kan vara kvinnans eget fel är vidrigt och högst viktigt att uppmärksamma. Igen. Och igen. Och igen. Tills något förändras. För det handlar inte om vad man har på sig. Det handlar inte ens om sex, bara makt. Så ni som befinner är i Stockholm på lördag, se till att vara med.


Här finns det mer info om SlutWalk Toront och all info om tid och plats i Stockholm.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Heja! Det kan låta uttjatat, men sålänge det inte händer något på den fronten så tänker jag fortsätta tjata om att det är helt sjukt hur kvinnor skuldbeläggs efter att ha våldtagits, enbart på grund av vad de haft på sig eller fått i sig. Ett nej ska tamejtusan alltid betyda nej, oavsett om man hade fel kjol eller råkade ta en tequilashot för mycket.

2011-05-31 @ 21:54:16
URL: http://regnsjuk.blogspot.com
Postat av: Mia

Håller verkligen med! Samma visa är det i London också, det är tjejens eget fel för hon hade faktiskt druckit för mycket. Helt sick!

2011-06-01 @ 00:49:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0